معرفی سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا BMS

معرفی سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا BMS

سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا همان BMS (Building Management System) سیستمی برای کنترل خودکار فعالیت ها و امور مربوط به ساختمان  است. این سیستم در صورت لزوم و تغییر شرایط محیطی به صورت خودکار عملکرد لازم را انجام می دهد.

سیستم BMS با توجه به نوع ساختمان (اداری، مسکونی، تجاری، بیمارستان ها و …) قابل برنامه ریزی است. این برنامه ریزی شامل کنترل سیستم روشنایی، پرده و پنجره اتاق، سیستم تهویه مطبوع، روشن و خاموش کردن سیستم های صوتی و تصویری، باز و بسته کردن درب و کنترل تردد درب ورودی و … می باشد.

ساختمان مجهز به BMS یا همان ساختمان هوشمند موجب افزایش ضریب امنیتی ساختمان شده و به ساکنین، آرامش خاطر بیشتری در هنگام مسافرت و خروج از خانه می دهد. از طرفی سیستم BMS در صرفه جویی انرژی نیز بسیار تاثیر گذار است.

در ساختمان های هوشمند محیطی پویا و قابل کنترل وجود دارد که در مجموع موجب افزایش راحتی ساکنین می شود.

معرفی برخی تجهیزات قابل کنترل توسط BMS

  1. کنترل سیستم روشنایی

سیستم BMS هوشمند روشنایی ساختمان، امکان روشن و خاموش نمودن روشنایی و یا حتی کنترل میزان روشنایی ساختمان را فراهم می کند. با استفاده از این سیستم می توان از فواصل دور و حتی در مسافرت روشنایی ساختمان را تنظیم کرد.

  1. سیستم هوشمند امنتی و کنترل ساختمان

این سیستم های هوشمند خفاظتی شامل مواردی مانند سیستم اعلام و اطفاء حریق هوشمند، دوربین های مداربسته، کنترل وردو و خروج افراد، سیستم اعلام آب گرفتگی و نشتی آب، سیستم حفاظت برق گرفتگی  و … می باشد.

  1. BMS در، پنجره، پرده و سایبان ساختمان

با هوشمند سازی ساختمان می توان حتی از راه دور وضعیت این بخش ها را مشاهده کرد و باز و بسته بودن آن ها را کنترل نمود. همچنین می توان حسگر اثر انگشت یا کارت مغناطیسی را برای این قسمت ها فعال نمود.

معرفی سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا BMS

  1. کنترل هوشمند تهویه، سرمایش و گرمایش خانه

یکی دیگر از مهمترین مزایای سیستم های هوشمند امکان کنترل سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه است. با استفاده از سیستم هوشمند می توان هم تجهیزات مرکزی تهویه شامل چیلر، آبگرم، پمپ های سیستم، برج خنک کن و هم تجهیزات محلی شامل فن کوئلها، کولرهای پنجره ای و هواسازها را کنترل نمود. همچنین  BMSامکان کنترل هوشمند دمای اتاق ها، اعمال تغییرات لازم در صورت تغییر شرایط محیطی و همچنین خاموش کردن تجهیزات در صورت عدم حضور افراد را نیز فراهم می کند.

  1. کنترل هوشمند سیستم های صوتی و تصویری

با استفاده از هوشمند سازی منازل می توان یک آرشیو مرکزی صوتی را در خانه تعریف نمود. این آرشیو دارای حالت های مختلفی برای اجرا است و علاوه بر آن کنترل تجهیزات اداری نیز از این طریق ممکن است.

معرفی سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا BMS

  1. آیفون تصویری و سیستم هوشمند تردد مراجعه کنندگان

با استفاده از این سیستم هوشمند می توان تمامی وردود و خروج ها را به همراه تصویر ثبت نمود. این سیستم هم برای ادارات و هم برای منازل مسکونی مفید است. این سیستم ها زمان دقیق ورود و خروج افراد را نیز ثبت می کنند.

  1. سیستم کنترل هوشمند استخر، سونا و جکوزی

با استفاده از این سیستم های هوشمند می توان در زمان دلخواه و حتی از راه دور تمامی  تجهیزات مرتبط با استخر، سونا و جکوزی را روشن یا خاموش نمود. همچنین سیستم کنترل دما و دستگاه های های تصفیه نیز از این طریق قابل کنترل است.

  1. امکان کنترل هوشمند سیستم های ارتباطی مانند تلفن، پیامگیر و تلفن سانترال
  2. کنترل هوشمند وسایل الکتریکی ساختمان و اطلاع یافتن از وضعیت آن ها
  3. کنترل هوشمند سیستم آبیاری گیاهان موجود در حیاط و یا داخل ساختمان به صورت خودکار و برنامه ریزی شده

هوشمند سازی منازل با توجه به سطح هوشمند سازی مدنظرتان می تواند متفاوت باشد.

معرفی سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا BMS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *