معرفی شیشه های دو جداره و کاربردهای آن ها

معرفی شیشه های دو جداره و کاربردهای آن ها

در دهه های اخیر با پیشرقت تکنولوژی، تعدد خودروها، احداث اتوبان ها، کارخانه ها، فرودگاه ها و افزایش جمعیت و خیابان های شلوغ آلودگی صوتی به رقم بسیار بالایی رسیده است.

منازلی که در کنار این مکان های شلوغ و پر سر و صدا قرار دارند از آلودگی صوتی بسیار زیادی رنج می برند.

از طرفی آلودگی های زیست محیطی که در چند سال اخیر بسیار بیشتر شده است تمامی بخش غربی و جنوبی کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است و بیشتر ایام سال در این مناطق هوا بسیار آلوده و پر گرد و غبار است. این پدیده های هواشناسی، موجب تعطیلی مدارس و ادارات در برخی روزهای سال در این مناطق از کشور شده است و به یک معضل ملی تبدیل شده است.

همچنین با احداث کارخانه های جدید و صنعتی که هر روزه به تعداشان افزوده می شود شاهد آلودگی های صنعتی و ریز گردهایی خطرناک در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور هستیم.

طبعا تمامی این آلودگی ها به خانه ها، مدارس و ادارات نیز راه یافته و این هوای آلوده موجب شیوع بیماری های تنفسی در کشور و مخصوصا در کلانشهر ها شده است.

شیشه های دو جداره در دهه های اخیر به یکی از مهمترین ابزارها برای جلوگیری از ورود آلودگی های صوتی و زیست محیطی به درون خانه ها مبدل شده است

معرفی شیشه های دو جداره و کاربردهای آن ها

پیشینه شیشه های دوجداره

تاریخچه کاربرد شیشه در زندگی بشر به قرن ها پیش بر میگردد. باستان شناسان می گویند ۳۰۰۰ سال قبل ساخت گوی های شیشه ای شفاف زینتی در بابل امری متداول بوده است. قرن ها پیش از میلاد مسیح رومی ها از شیشه ها استفاده می کردند. در معماری های ایرانی و اسلامی نیز شیشه یکی از مهمترین اجزاء در ساخت و تزئین درب ها و پنجره ها بوده است.

استفاده از شیشه از دو قرن پیش امری متداول در تمام دنیا شده و در اواخر قرن نوزدهم در آمریکا شیشه های دو جداره اولیه ساخته شدند. این شیشه های دو جداره عایق بوده و مانع از اتلاف انرژی و ورد سرما به درون خانه ها می شدند.

این شیشه های دو جداره اغلب از دو یا چند شیشه ساخته می شد که بر روی چهارچوب پروفیل آلومنیومی به شکل موازی با هم نصب می شدند.

معرفی شیشه های دو جداره و کاربردهای آن ها

ویژگی های پنجره های دو جداره

پنجره های دو جداره عایق هایی بسیار خوب برای جلوگیری از ورد آلودگی های زیست محیطی و صوتی به درون اماکن است که از اتلاف انرژی نیز پیشگیری می کند.

این شیشه ها به گونه ای ساخته می شوند که بین دو شیشه یک گاز بی اثر مثلا ارگون قرار می دهند و یا در روشی دیگر فضای خالی بین دو شیشه را از هوای خشک پر می کنند. این کار موجب می شود که گرما و سرما از این شیشه های دو جداره عبور نکند و مانع از اتلاف انرژی در زمستان و تابستان ها شوند. همچنین با نصب این شیشه ها از میزان ورود و خروج صدا به شدت کاسته شود.

امرزوه این شیشه های دو جداره در اشکال متنوع و با رنگهای مختلف ساخته شده که ابعاد مختلف آن را می توان نصب نمود. در خانه های مدرن این شیشه ها را در ابعاد بسیار بزرگ و به شکل دیوار نصب می کنند. این شیشه های دو جداره علاوه بر عایق بودن، زیبایی فوق العاده ای به خانه ها می بخشند.

متوسط میزان صرفه جویی انرژی بر اثر نصب شیشه های دوجداره در منازل و ادارات سالانه تقریبا ۴۰ مترمکعب گاز می باشد. نقش شیشه های دوجداره درکاهش آلودگی صوتی نیز چشمگیر بوده و حدودا ۳۰ دسی بل در کاهش انتقال صوت اثر می گذارد.

با وجود شیشه های دو جداره می توان بدون نگرانی از اتلاف انرژی و آلودگی های زیستی و صوتی شیشه هایی بزرگ را در پنجره ها نصب نمود و مناظری زیبا را به خانه ها آورد.

معرفی شیشه های دو جداره و کاربردهای آن ها

مهمترین فواید شیشه های دو جداره:

  • پیشگیری از ورود آلودگی های زیستی و صنعتی ناشی از هوای آلوده و کارخانه های صنعتی
  • کاهش آلودگی صوتی در حدود ۳۰ دسی بل
  • کاهش اتلاف گرما در حدود ۴۰ مترمکعب گاز
  • سبک بودن
  • مقاوم در برابر حرات و نسوز بودن
  • مناسب برای آب و هوا و اقلیم های متفاوت
  • زیبایی بخشی منحصر به فرد
  • ایمنی بالا
  • و …

معرفی شیشه های دو جداره و کاربردهای آن ها

چگونگی ساخت شیشه های دو جداره:

این شیشه ها پس از برش در کارخانه به وسیله آب سخت گیری می شوند. فریم های مخصوصی برای این شیشه ها به شکل جداگانه ساخته شده که به شکل دو جداره (Spacer)  تهیه می شوند. بخش درونی فریم را با موادی جاذب رطوبت پر می کنند و سپس کاملا درز گیری می شوند.

آن گاه نوبت به مرحله نصب فریم روی شیشه می رسد. سپس باید فاصله بین دو شیشه را با گاز آرگون پر کرد که این عمل به شکل اتوماتیک صورت می گیرد. در نهایت برای درزبندی نهایی از چسب پلی‌سولفید برای پر کردن شیشه های دو جداره استفاده می شود.

 

معرفی شیشه های دو جداره و کاربردهای آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *