معرفی سیستم ضد حریق هوشمند

معرفی سیستم ضد حریق هوشمند

یکی از مهمترین بخش های هوشمند سازی منازل فعال نمودن سیستم اطفا حریق (Fire Alarm System) برای پیشگیری از آتش سوزی در ساختمان ها است. سیستم اطفا حریق هوشمند شامل پنل های استاندارد، انواع دتکتورها دودی و حرارتی و VOID نرخ افزایش حرارت بسته می باشد.

ساختمان هایی که به سیستم اطفا حریق هوشمند مجهز شده باشند در صورت وقوع آتش سوزی، ساکنین را از آن مطلع کرده تا هر چه زودتر اقدام به خاموش کردن آن نمایند. به کمک این سیتم های هوشمند ضد حریق می توان از آتش سوزی های بزرگ پیشگیری نمود.

در سیستم ضد حریق هوشمند دتکتورهای لیزری (Beam Detectors) وجود دارد که به صورت خودکار داده و پاور ارسال می کند. امکان پخش صداهای از پیش ضبط شده برای راهنمائی خروج ساکنین از طبقات به هنگام وقوع آتش سوزی در ساختمان از دیگر ویژگی های سیستم هوشمند ضدحریق است. می توان در مواقع عادی از این سیستم صوتی برای پیج کردن یا پخش موسیقی نیز استفاده کرد.

پنل های سیستمهای هوشمند ضد حریق، صفحه ال سی دی تاچ اسکرین دارند که امکان اتصال به سیستم مدیریت و بستر ایترنت را فراهم می کند. این اتصال اجرای OPC هوشمند ساختمان از طریق پروتکل سناریوهای حریق توسط سیستم مدیریت مرکزی را ممکن می سازد. از طرفی صفحه ال سی دی تاچ اسکرین با کمک سیستم های اکسس و دوربین مداربسته تصاویر محل بروز حریق را به نمایش می گذارد.

معرفی سیستم ضد حریق هوشمند

قابلیت کنترل آتش سوزی یکی دیگر از قابلیت های سیستم اطفاء حریق هوشمند می باشد. این سیستم می تواند سریعا اطلاعات مربوطه را به مرکز مانیتورینگ منتقل کند.

اجرای سیستم هوشمند ضد حریق برای ساختمان های بزرگ و پرجمعیت بسیار ضروری است زیرا سناریوهای عمومی حریق تعریف شده در سیستم امکان برنامه ریزی و کنترل حریق  را بسیار آسان می کند.

بهتر است پنل های سیستم هوشمند ضدحریق را در ورودی های تمامی طبقات فعال کنید تا امکان مشاهده و مکان یابی حریق امکان پذیر باشد. بخش موتور خانه یکی از مهمترین بخش های ساختمان است و به همین دلیل یک تکرارکنده حریق باید در آن تعبیه شود. این مساله موجب می شود پرسنل اپراتوری زودتر از وضعیت موتورخانه مطلع شوند و اقدامات لازم را انجام دهند.

معرفی سیستم ضد حریق هوشمند

سناریوهای عمومی سیستم ضد حریق هوشمند:

  1. امکان خاموش کردن هوا رسان طبقه ای که آتش سوزی در آن صورت گرفته است.
  2. مثبت کردن فشار هوارسان های طبقات دیگر
  3. اطلاع رسانی به آتش نشانی و پلیس از طریق ارسال پیامک کوتاه
  4. سناریوی روشن کردن فن های راه پله برای تخلیه سریع دود
  5. سناریویی برای قطع کردن برق طبقه محل آتش سوزی و قطع گاز کل ساختمان
  6. سناریوی انتقال آسانسور در طبقه همکف برای انتقال سریع تر مامورین آتش نشانی
  7. سناریویی برای بستن دریچه های دیگر طبقات جهت پیشگیری از ورود دود به آن ها
  8. ارسال و پخش پیام صوتی از پیش انتخاب شده برای شماره های ثبت شده در سیستم به صورت خودکار
  9. سناریویی برای بستن درب های دیگر طبقات تا افراد ساکن در طبقه درگیر در حریق سریعا از منطقه آتش سوزی دور شوند.

 معرفی سیستم ضد حریق هوشمند

سیستم ضد حریق هوشمند به صورت خودکار سیستم را عیب یابی می کند. این سیستم های هوشمند ضد حریق واکنش سریعی نسبت به کمترین حرارت از خود نشان می دهند. می توان این سیستم را به صورت مجزا برای شب یا روز برنامه ریزی کرد.

سیستم ضد حریق هوشمند توانایی اتصال ۱۲۷ وسیله در یک حلقه را دارد. می توان  سیستم را از طریق صفحه کلید برنامه ریزی و کنترل نمود. از طرفی می توان سیستم ضد حریق را به رایانه متصل نموده و به شکل نرم افزاری کنترل نمود.

این سیستم قادر به پشتیبانی از ۴ حلقه و ذخیره سازی ۵۰۰ آدرس دارد. حساسیت حسگرها بسیار بالا بوده و هشدار به شکل چند مرحله‌ای در قالب پیش هشدار و هشدار اصلی قابل برنامه ریزی است. سیستم ضد حریق هوشمند به صورت قابل توجهی هزینه های نگهداری، ‌بهره‌برداری و توسعه احتمالی ساختمان را کاهش می دهد.

می توان این سیستم را با استفاده از بردهای میانجی به سیستم‌های بدون سیم و دیگر سیستم های رایج مرتبط نمود. همچنین این سیستم قابلیت اتصال به به دیگر سیستم‌های امنیتی و حفاظتی ساختمان از طریق هماهنگی نرم افزاری را دارد. امکان چاپ گزارش هایی مثل هشدارها، عیوب، تنظیم‌ها و اطلاعات مربوطه به نگه داری و راهبری سیستم نیز از دیگر مزایای سیستم ضد حریق هوشمند است.

 

معرفی سیستم ضد حریق هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *