معرفی سیستم هوشمند آبیاری

معرفی سیستم هوشمند آبیاری

سیستم هوشمند آبیاری از طریق تنظیم برنامه هایی از پیش تعیین شده (تعریف شده به طور ثابت یا از طریق کاربر) گیاهان مختلف باغچه، گلخانه یا زمین های کشاورزی را آبیاری می کند. به وسیله این سیستم می توان هر گیاه را با توجه به نوع توپوگرافی زمین آن آبیاری کرد و همین مساله موجب استقبال بی نظیر از این سیستم های هوشمند آبیاری شده است.

برخی مزیت های سیستم هوشمند آبیاری:

  • صرفه جویی بالا در مصرف آب: با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی های مکرر در کشور صرفه جویی در مصرف آب به یک امر ضروری تبدیل شده است. از طرفی حدودا ۸۰ درصد هدر رفت آب مربوط به بخش کشاورزی می باشد که این مساله اهمیت هوشمند سازی آبیاری در مزارع را نشان می دهد.
  • قابلیت انطباق این سیستم ها با توپوگرافی های مختلف زمین و آبیاری گیاهان متناسب با میزان و نوع نیاز آن ها
  • امکان نصب انواع پخش کننده های آب (سیستم قطره ای،بارانی و …)

برخی امکانات سیستم هوشمند آبیاری

  1. سناریوی مدیریت خودکار سیستم هوشمند آبیاری
  2. امکان سنجش رطوبت خاک و آبیاری در صورت نیاز
  3. قابلیت تنظیم دبی و فشار متناسب جریان آب در هر بخش
  4. تنظیم زمان بندی آبیاری در ساعات خنک تر برای صرفه جویی بیشتر آب
  5. امکان قطع و وصل خودکار آب با توجه به زمانبندی های تعیین شده

معرفی سیستم هوشمند آبیاری

بهتر است برای تنظیم بهتر آبیاری، ایستگاه های سیستم هوشمند آبیاری در چند بخش از زمین نصب کرد. می توان در زمین های بسیار بزرگ این سیستم های هوشمند آبیاری را از طریق وایرلس و ارتباط بیسیمی کنترل کرد. بدین وسیله می توان در هر زمان و مکانی و حتی از راه دور زمین مورد نظر را آبیاری کرد.

بسیاری از افراد در خانه خود گیاهان و گل ای باغچه ای یا آپارتمانی دارند که در هنگام مسافرت دغدغه آبیاری نشدن گیاهان خود را دارند که در نهایت باعث خشک شدن گل ها و گیاهان خواهد شد. سیستم هوشمند آبیاری این مشکلات را حل می کند و امکان آبیاری گیاهان را حتی در هنگام مسافرت و از راه دور فراهم می کند.

سیستم هوشمند آبیاری مجهز به ابزاری مانند سیستم آبیاری قطره‌ای، لوله آبیاری و اتصالات مورد نیاز می باشد. سیستم هوشمند آبیاری قابل تنظیم است و به صورت خودکار گیاهان را آبیاری می کند. در این سیستم شیر برقی و قطره چکان متناسب با گل‌های شما نیز در نظر گرفته شده است که هر گیاه را با توجه به نیازش آبیاری می نماید.

معرفی سیستم هوشمند آبیاری

این سیستم هوشمند قابلیت محاسبه دما، بارندگی، رطوبت، سرعت باد و تابش آفتاب را دارد که برای تعیین میزان آبیاری مورد نیاز بسیار مهم است. داده های دیگری مانند ویژگی های گیاه بذر کاری شده، ضریب حساسیت به به شوری و کم آبی، حساسیت گیاهان مختلف به کاتیون ها وآنیون ها، عمق خاک، بافت خاک،  شوری و سدیمی بودن خاک، شماره منحنی نفوذ و محل خروجی زه آب ها، ظرفیت نگهداری آب در خاک، نفوذپذیری و … نیز از طریق سیستم هوشمند آبیاری قابل محاسبه است.

برای اجرای سیستم هوشمند آبیاری محاسبات اصطکاک لوله و افت فشار در آب شهری نیز از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا این سیستم به صورت خودکار حداقل فشار ممکن را دارد و در صورتی که آب شهری به فشار زیر ۱ بار برسد قادر به آبیاری نخواهد بود.

معرفی سیستم هوشمند آبیاری

سیستم هوشمند آبیاری برای فضای سبز

سیستم هوشمند آبیاری برای فضاهای سبز نیز بسیار کارآمد است. در ابتدا باید آزمایشاتی بر روی آب موجود انجام شود و داده هایی چون میزان دبی آب و فشار آب اندازه گیری شود. این اطلاعات برای تنظیم صحیح سیستم آبیاری هوشمند فضای سبز ضروری است.

علاوه بر آب موجود، عوامل دیگری چون نوع گیاهان فضای سبز نیز در تعیین نوع آبیاری مورد نیاز فضای سبز مهم است. در واقع نوع آبیاری هوشمند باید به گونه ای تنظیم شود که تمامی بخش های فضای سبز را آبیاری کند.

 

معرفی سیستم هوشمند آبیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *