نحوه باز کردن کاپوت ماشین

در صورتی که تازه ماشین خریده اید و قبل از حرکت ماشین نیاز به چک کردن روغن موتور یا داخل موتور دارید باید با نحوه باز کردن کاپوت ماشین آشنا باشید. برای چک کردن میزان روغن موتور خودرو، دلیل جوش آمدن نیازی به بردن ماشین نزد مکانیک یا ماشین باز نیست کافیست کاپوت ماشین را باز کنید. به طور معمول برای باز کردن کاپوت ماشین های مختلف نیاز به زدن اهرم زیر فرمان و سپس ضامن بین کاپوت و پنجره است البته کمی تفاوت وجود دارد که در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

آموزش نصب محافظ قفل کاپوت ماشین

برخی از سارقان به راحتی با استفاده از پیچ گوشتی می توانند کاپوت ماشین را باز کنند که بهتر است از محافظ قفل کاپوت استفاده کنید. در صورت نیاز به خرید محافظ قفل کاپوت و نصب محافظ قفل کاپوت کافیست با شماره تلفن کلید سازی شبانه روزی تهران کلید تماس بگیرید.

نحوه باز کردن قفل کاپوت ماشین های مختلف

رها شدن کاپوت ماشین ممکن است باعث اختلال در رانندگی و حتی به قیمت جان شما تمام شود. از این رو برای بستن کاپوت ماشین یک قفل دو مرحله ای در نظر گرفته شده است.

  1. بستن کاپوت ماشین توسط اهرم باز کننده زیر فرمان ماشین
  2. بستن  کاپوت ماشین توسط قفل کاپوت بین کاپوت و جلو پنجره ماشین

کشیدن اهرم باز کننده کاپوت خودرو

تمامی ماشین ها دارای یک اهرم باز کننده زیر فرمان سمت راننده هستند که قبل از باز کردن کاپوت ماشین باید آنرا به سمت خود بکشید. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید اهرم باز کننده کاپوت به صورت یک ماشین با کاپوت باز شده وجود دارد. اهرم داخلی با یک سیم به قفل کاپوت در جلوی خودرو متصل است. اهرم را به سمت خود بکشید تا کاپوت با صدای کلیک مانندی به سمت بالا ‌بپرد.

اهرم باز کننده کاپوت خودرو

فشار دادن ضامن چپی زیر کاپوت

در صورت کشیدن اهرم باز کننده کاپوت فاصله ای بین کاپوت و جلو پنجره خودرو ایجاد می شود که حال با فشار دادن ضامن چپی امکان باز شدن کاپوت ماشین وجود دارد.

  1. در ماشین‌هایی مثل پژو ۴۰۵، پارس یا سمند باید ضامن چپی را به سمت خود بکشید.
  2. محل قرارگیری در مدل‌های دیگر در وسط است.

ضامن قفل کاپوت را در تصاویر به رنگ قرمز و جهت باز کردن هر کدام را با فلش سفید‌رنگ مشخص کردم. با یک دست ضامن را به جهت مشخص شده تا انتها بکشید و با دست دیگر کاپوت را از زیر بگیرید و بلند کنید.

نگه داشتن کاپوت با میله نگه دارنده

پس از بالا کشیدن کاپوت با یک دست کافیست میله مخصوص که در جلوی کاپوت وجود دارد باز کنید و قلاب میله را در محل مخصوصش زیر کاپوت قرار دهید.

نحوه بستن کاپوت ماشین

در اینجا اگر می خواهید کاپوت ماشین را ببندید کافیست میله را در جلوی دماغه کاپوت قرار دهید و سپس کاپوت را به آرامی تا ۱۵ سانتی‌متری محل بسته شدن پایین آورید و رهایش کنید.

توجه داشته باشید که اگر فاصله خیلی کم باشد و سپس آنرا رها کنید کاپوت بسته نمی شود. در این موقع با کمی حوصله ضامن قفل را آزاد و با فاصله‌‌ای بیشتر از قبل کاپوت را رها کنید. برخی کاپوت را تا درگیر شدن قفل پایین می‌آورند و با فشار ملایم کف دست، کاپوت را چفت می‌کنند.

اهرم دو مرحله ای در ب ام و

کاپوت در ساخته‌های جدید ب ام و، با دومرتبه کشیدن اهرم از داخل اتاق باز می‌شود و ضامنی برای آزاد کردن قفل در زیر کاپوت ندارد.

نحوه باز کردن کاپوت گیر کرده خودرو

  • برای باز کردن کاپوت ماشین در این روش بر روی کاپوت با دو دست فشار دهید. اگر کابلی بین کاپوت و قفل فنری چسبیده باشد به راحتی باز نخواهد شد. در حالی که با کمک نفر دیگر قفل داخلی کشیده می شود کاپوت را فشار دهید تا تغییر کرده و به آرامی از لبه بیرونی باز شود.
  • کابل را از داخل خودرو بکشید. کابل در زیر داشبورد و نزدیک لنت وجود دارد و آن را بچرخانید. در صورتی که کاپوت باز شد مشکل از لغزش کابل بوده است و می توانید آن را تنظیم کرده یا عوض نمایید.
  • تنظیم قفل پنجری از راه پنجره مشبک می باشد. اگر قفل فنری را از طریق پنجره جلوی خودرو مشاهده کردید با یک شی قلاب مانند به کابل برسید. زمانی که به کابل رسیدید کابل را بکشید تا کاپوت باز شود.
  • در این روش قفل فنری را با یک ابزار نازک بچرخانید و زمانی که قفل فنری را پیدا کردید پیچ گوشتی بلند را وارد آن کنید و در شکاف قلاب را روی قفل فنری گذاشته و بکشید.
  • در صورتی که با خودروی آشنا نمی باشید باید به دنبال کشیدن محفظه داخلی زیر فرمان باشید که معمولاً در کنار جعبه داشبورد می باشد.
  • روشن گذاشتن موتور در هوای سرد باعث می شود تا قطعات یخ زده گرم شوند و بتوانید کاپوت را باز کنید.
  • اگر کاپوت خودرو باز نشد ممکن است مشکل در کابل یا گیره باشد که ایراد دارد. قطعاتی که دچار شکستگی شده اند را تعویض کنید.

نتیجه گیری :

باز کردن درب کاپوت خودرو و طرز صحیح باز کردن آن موضوعی مهم می باشد که زمانی که مکانیک ها در دسترس شما نیستند باید بتوانید این کار را انجام دهید. ممکن است پیش بیاید که بر اثر اتفاقی دانستن آن مهم باشد که با مطالعه این مقاله تا حدودی می توانید با نحوه صحیح باز کردن کاپوت ماشین به صورت اصولی آشنا شوید.

نحوه باز کردن کاپوت ماشین

4 دیدگاه در “نحوه باز کردن کاپوت ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *