همه چیز درباره قفل های کتابی و انواع آن

قفل های کتابی یکی از پرکاربردترین قفل های قدیمی هستند که هنوز هم محبوبیت زیادی در میان مردم دارند. این درب ها را می توان بر روی هر نوع دری مانند درب مغازه یا درب های آکاردئونی استفاده کرد. این مدل قفل ها در انواع مختلفی ساخته شده و روانه بازارها می شوند اما از نظر ایمنی تفاوت زیادی با همدیگر دارند. برخی از این قفل ها ضد اسید و ضد دریل بوده و ضریب ایمنی بسیار خوبی دارند و برخی از آنها نیز به هیچ وجه ایمن نیستند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع قفل کتابی و نحوه نفوذ به آنها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

چرا قفل کتابی؟

پیش از قفل کتابی قفل های آویز و گوشواره ای کاربرد بسیار گسترده ای داشتند و رایح ترین قفل ها به حساب می آمدند اما این قفل ها ایمنی بسیار کمی داشتند و سارقین به راحتی می توانستند آنها را با دستگاه برش دهند. سطح زبانه قفل های کتابی تا حدی زیادی پوشیده است و قیچی و اره آهن‌بر به زبانک آنها کمتر گیر می کند. همین موضوع سبب شده که قفل های کتابی به سرعت محبوب شده و قفل های قدیمی را کنار بزنند. همزمان با ساخت قفل های کتابی درب های آکاردئونی نیز ساخته شدند و این قفل ها مبدل به قفل اصلی برای حفاظ این درب ها شدند.

قفل کتابی

قفل کتابی چیست؟

قفل کتابی یکی از قفل های رایج در بازار است که به شکل مکعب مستطیل بوده و ساختار آن از سیلندر میله ای تشکیل شده است. با جابجایی این سیلندر، قفل باز و و بسته می شود. انواع قفل کتابی معمولاً از طریق کلید، برق و یا وارد نمودن رمز باز و بسته می شوند و برای بسته نگه داشتن درب یا حفاظ کاربرد دارند. بدنه این قفل ها فولادی یا برنجی بوده و کلیدهای آن نیز ساده،کامپیوتری یا ویژه و چهارپر است. برخی از این قفل ها روکش دار و ضد اسید بوده و ایمنی بسیار بالایی دارند. البته درب های آکاردئونی هر چقدر هم مقاوم باشند نمی توانند یک محافظ صددرصد برای درب خانه یا مغازه شما باشند اما قفل های کتابی هنوز هم سد ایمنی بسیار خوبی در برابر سارقین هستند.

کاربرد های قفل کتابی

رایج ترین کاربرد قفل کتابی استفاده از آن برای حفاظت از مغازه ها و تا حدی ماشین هاست. اغلب مغازه داران برای حفاظت از اموال خود کرکره ای در جلوی مغازه نصب می کنند که معمولا ًبا قفل های کتابی بسته می شود. استفاده از این مدل قفل برای بستن کرکره مغازه ها رایج ترین کاربرد این قفل هاست زیرا زبانک این قفل ها کاملاً پنهان بوده و از این جهت بسیار ایمن هستند.

انواع قفل کتابی

قفل های کتابی انواع مختلفی دارند که از نظر نوع بدنه و نحوه باز کردن با هم متفاوت هستند. بدنه این قفل ها معمولاً برنجی یا فولادی است و به وسیله کلید یا رمز باز می شوند. اغلب این قفل ها با کلیدهای تخت مخصوص باز می شوند که کپی کردن آنها برای سارقین کار سختی است. یکی از مهمترین عوامل ایمنی این قفل ها محل قرار گیری ساچمه آنهاست. همین موضوع تعیین کننده میزان خطر سوراخ کاری و نفوذ به این قفل ها است.

امنیت قفل کتابی

همانطور که گفتیم یکی از عوامل موثر در امنیت قفل کتابی محل قرار گیری ساچمه هاست اما جنس بدنه نیز تاثیر زیادی در ایمن این قفل ها دارد. اگر بدنه قفل کتابی ضعیف باشد با وارد شدن یک ضربه محکم به راحتی می شکنند و سارقین دیگر نیازی به دستکاری سیستم رمز قفل نخواهند داشت. برخی از این قفل ها بدنه ضعیفی دارند که هیچ وجه نباید از آنها برای مغازه و ماشین استفاده کنید.

کاربرد قفل کتابی برای محافظت از ماشین

یکی از کاربردهای جالب قفل کتابی استفاده از آن برای محافظت از ماشین است که بیشتر برای قفل پدال ماشین از آن استفاده می شود. قفل پدال در انواع مختلفی ساخته می شود که یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع آن قفل‌هایی هستند که قطعه فلزی را به دور پدال‌ها بسته و سپس بر روی آن یک قفل کتابی نیز زده می شود تا کاملا ایمن باشد. این کار تقریبا ماشین شما را ضدسرقت می کند اما در صورتی که بهترین نوع قفل کتابی را انتخاب کرده باشید.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

نحوه بستن قفل پدال ماشین

راه حل باز کردن قفل کتابی بدون کلید

موضوع مهمی که وجود دارد این است که آیا قفل های کتابی را می توانیم بدون داشتن کلیدشان باز کنیم؟ در سایت های مختلف باز کردن این قفل ها را مواردی مانند استفاده از میخ، سوزن ته گرد، حرارت و … نشان داده است که تا حدودی می توان گفت که انجام آن ها صحت دارند. در صورتی که شما از قفل های کتابی استفاده نمایید که دارای کیفیت بالایی نباشند و یا  نمونه های تقلبی باشد باز کردن آن احتمال بالایی دارد.

در صورتی که قفل کتابی که تهیه کردید از برند معروفی باشد خیلی احتمال کمی دارد که بتوان آن را به آسانی باز کرد. در صورتی که کلید خود را گم کرده اید و قفل با کیفیت را دارید می توانید از کلیدسازی شبانه روزی تهران کلید کمک بخواهید. شما برای استفاده از قفل های کتابی باید کلید یدک داشته باشید که در صورت گم کردن آن به مشل برنخورید.

روش های باز كردن قفل كتابی بدون كليد

  • باز کردن قفل کتابی با استفاده کردن از پین

زمانی که با کمک آچار چکشی داخل مغزی قفل کتابی را در جهتی موافق عقربه های ساعت بچرخانید به راحتی می توانید با استفاده از قلاب پین ها را یک به یک از جای خود خارج کرده و در مسیر شیار بگذارید.

  • باز كردن قفل كتابی با روش چنگک کردن

در این روش مانند روش قبلی باید آچاری را به مغزی وارد کرده و بچرخانیم و سپس با استفاده از چنگک بوگاتایی به مغزی وارد کرده که باعث می شود که پین ها از هم جدا شده و توپی چرخش را به راحتی پیدا کند. بعد آچار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و قفل را بازکنید.

نتیجه گیری :

بهترین و مدرن ترین قفل های کتابی قفل هایی هستند که مجهز به ساچمه‌های رمزنگاری قفل هستند. این قفل ها باید بدنه بسیار مقاومی داشته باشند که در برابر تزریق اسید و ضربات شدید مقاوم باشد. برای طرح پرسش های بیشتر در این مورد و دریافت پاسخ های آن می توانید با کارشناسان ما در تهران کلید تماس بگیرید. در صورتی که انواع قفل درب منزل، مغازه یا محل کار شما نیاز به تعمیرات داشت می توانید در هر زمان از شبانه روز و در هر منطقه از تهران با شماره تلفن با شماره ۰۹۱۲۲۳۴۲۶۹۶ (کلیک جهت تماس) تماس بگیرید و کارشناسان را در اسرع وقت در محل خود داشته باشید.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

۱۵ روش باز کردن درب خودرو و خانه

همه چیز درباره قفل های کتابی و انواع آن
کلیدواژه‌ها:

7 دیدگاه در “همه چیز درباره قفل های کتابی و انواع آن

  • اسفند 16, 1399 at 9:09 ب.ظ
    Permalink

    باسلام وخسته نباشید
    قفل های چینی بهتره یاایرانی
    واینکه کلیدهاکامپیوتری باشه بهتره یاچهارپر ومنظورازتعدادپین روی کلیدبه جهت کپی کردن وی هسته وبهترین مارک های قفل های کتابی کدام هاهستندچینی یاایرانی

    پاسخ
    • فروردین 4, 1402 at 2:46 ق.ظ
      Permalink

      سلام ،این قفلایه کتابی همش کشک هستن سه تا موتور منو با ۶ تا قفل کتابی دریل کردن و قفلارو سوراخ کردن بردن

      پاسخ
    • آبان 1, 1402 at 12:49 ب.ظ
      Permalink

      قفل های کتابی از هرنوع قابل باز شدن هستن،چینی و ایرانی فرقی نداره،همه ضعف دارن،فعلا درحال حاضر قفلهای کلیدسولکسی امنیت بهتری دارن

      پاسخ
  • خرداد 15, 1401 at 4:31 ب.ظ
    Permalink

    سلام قفل کتابی که کلید سه سویه داره رو چطور میشه باز کرد

    پاسخ
    • مرداد 12, 1401 at 2:48 ق.ظ
      Permalink

      بعضی از مدل ها رو میشه توپی رو در بیاری

      پاسخ
      • خرداد 27, 1402 at 12:39 ب.ظ
        Permalink

        قفل پارسی که عکس آن در اول مقاله گذاشته شده.از بی کیفیت ترین قفل ها ست.من بر حسب ضرورت و نیاز با عجله 3عدد خریدم که 2عدد آن چند روز بیشتر کار نکرد وقفل سوم هم با کلی گیر ودار قفل و به زور باز میشه.
        خواهشاً پول خودتون رو دور نریزید
        اول تحقیق وامتحان کنید سپس بخرید

        پاسخ
  • خرداد 27, 1402 at 12:39 ب.ظ
    Permalink

    قفل پارسی که عکس آندر اول مقاله گذاشته شده.از بی کیفیت ترین قفل ها ست.من بر حسب ضرورت و نیاز با عجله 3عدد خریدم که 2عدد آن چند روز بیشتر کار نکرد وقفل سوم هم با کلی گیر ودار قفل و به زور باز میشه.
    خواهشاً پول خودتون رو دور نریزید
    اول تحقیق وامتحان کنید سپس بخرید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *