درب HPL

درب های ملامینه یا HPL یکی از انواع درب های پرفروش در بازار میباشد که بیشتر به عنوان دربهای داخلی خریداری میشوند. HPL مخفف کلمه HIGH PRESSUS LAMINATE میباشد که در واقع به عنوان روکش بر روی درب نصب میشود. این درب های روکشی مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و به همین دلیل بیشتر به عنوان درب محیط های مرطوب مانند حمام و دستشویی کاربرد دارند. در ساخت این درب ها از ورق های HPL  استفاده میشود که در ادامه به ساختار و ویژگی های آنها آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

🔷مقدمه

درب های آپارتمانی و مسکونی که در بازار به فروش میرسند همگی در دو دسته درب های تمام چوبی یا روکشی قرار میگیرند. درب های چوبی درب هایی توپر بوده و هیچ فضای خالی در بین آنها وجود ندارد اما درب های روکشی درب های چند لایه هستند که با ورق های پیش ساخته ای مانند ورق های HPL، HDF و دیگر ورق ها روکش شده اند. این درب های دارای یک فضای داخلی توخالی هستند که با شبکه بندی های چوبی یا مقوایی پر میشود. برای پر کردن فضای توخالی برخی از این درب ها از موادی چون پشم سنگ یا یونولیت استفاده میشود که موجب میشود این درب ها عایق حرارت و صدا شوند. درب های HPL جزء همین درب های روکشی هستند که مقاومت بسیار بالایی در برابر آب و رطوبت دارند.

درب HPL

🔷ساختار ورق های HPL

این ورق ها از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک ساخته شده و سپس روکش هایی از طرح چوب یا طرح های متنوع دیگر بر روی آنها نصب میشود. ورق های اچ پی ال از موادی چون کاغذ کرافت، کاغذ دکوراتیو، رزین فنلیک و رزین ملامین ساخته میشوند که موجب میشود مقاومت بسیار بالایی داشته باشند. در ساخت این ورق ها از رزین های مصرفی استفاده میشود که لایه های مختلف پنل را به هم میچسباند. سپس این صفحات در دمای بالای ۱۴۵ درجه و فشار ۳۰۰ بار قرار داده میشوند تا مقاومت آنها به حداکثر برسد. در ساخت ورق های HPL ورق های فوق متراکم مقوایی را با رزین ترموست به هم میچسبانند و به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه تحت گرمای بالای ۱۲۰ دجه سانتیگراد و فشار بیش از ۵ مگاپاسکال قرار میدهند تا کاملا محکم شوند.

🔷ویژگی درب های اچ پی ال

بهترین ویژگی درب های HPL مقاومت بالای آنها در برابر نفوذ آب و رطوبت است. این دربها در برابر آب، بخار، رطوبت، ترک خوردگی و ورقه ورقه شدن بسیار مقاوم بوده و به همین دلیل بهترین انتخاب برای درب حمام و سرویس بهداشتی میباشند.

🔷درب های ملامینه چه مزایای دارند؟

درب های ملامینهHPL مزایای زیادی دارند که اولین و مهمترین آن مقاومت بالای این درب های در برابر رطوبت و آب است. یکی دیگر از مزایای جالب این دربها مقاومت بالایشان در برابر حرارت است به گونه ای که حتی میتوانند شوک حرارتی را تا دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد تحمل کنند. مقاومت بالا در برابر جریان الکتریسیته و اسیدهای ضعیف از دیگر مزایای مهم این درب هاست. ورق های اچ پی ال در برابر آب، بخار، رطوبت، ورقه ورقه شدن و ترک خوردگی مقاوم هستند. این درب ها مقاومت بالایی نیز در برابر هوای خشک و شوک حرارتی دارند. درب های HPL در واقع همان درب های HDF هستند و در واقع درب هایی با چند لایه و روکش ملامینه میباشند که به دلیل دارا بودن این روکش نیازی به رنگ آمیزی ندارند.

🔷انواع ورق های HPL

ورق های HPL در ضخامت، طرح ها و رنگ های متنوعی ساخته و روانه بازارها شده اند. این ورق ها در ضخامت های ۳، ۶، ۸، ۱۲ و .. به خریداران عرضه میشوند.

🔷کاربرد درب های HPL

درب های HPL مقاومت کمتری نسبت به درب های HDF دارند و به همین دلیل بیشتر به عنوان درب های داخلی مورد استفاده قرار میگیرند. این درب ها مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و آب دارند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای درب سرویس بهداشتی و حمام هستند. این درب ها همچنین برای درب اتاق خواب و پارتیشن بندی سرویس بهداشتی اماکن عمومی مانند فرودگاهها، استخرها، ادارات و … کاربرد دارند. از این ورق ها برای ساخت لاکرهای استخری و کمدهای رختکن در اماکن مختلف نیز میتوان استفاده کرد.

🔷درب های ملامینه چه معایبی دارند؟

این درب های زیبا و مقاوم معایب غیر قابل انکاری نیز دارند اما این معایب بیشتر در نوع بی کیفیت این درب ها دیده میشود. برای مثال اگر یک درب اچ پی ال بی کیفیت خریداری نمایید بعد از مدتی ممکن است مشکلاتی مانند رنگ پریدگی، کج شدن درب و حتی جدا شدن ورق از بازو دیده شود. اگر در ساخت درب ملامینه از ورق های بی کیفیت اچ پی ال استفاده شده باشد ممکن است در هنگام نصب و برش کاری روکش درب در قسمت گوشه قاب ترک بخورد و یا ورق HDF ملامینه خم بشود.

🔷نصب درب HPL برای ورودی آپارتمان

درب های HPL نسبت به دیگر درب های ضد سرقت مقاومت کافی را نداشته و به همین دلیل برای نصب در ورودی خانه ها و آپارتمان ها مناسب نیستند. این درب ها ضخامت کمتری دارند و بیشتر به عنوان درب آپارتمان و دستشویی و پارتیشن بندی استفاده میشوند. البته درب های HPL که ضخامت ۵ میل و فشردگی ۹۲۰ داشته باشند مقاومت خوبی داشته و میتوان آنها را به عنوان درب آپارتمان نیز نصب نمود اما باز هم مقاومت آنها کمتر از مقاومت درب های ضد سرقت است.

🔷درب های ملامینه با پوشش ABS

درب های HPL با روکش ملامینه معمولی مقاومت زیادی در برابر آب دارند اما واقعیت این است که این درب ها کاملا ضد آب نیستند. این درب ها کلافی چوبی دارند که اگر رنگ نشده باشد به مرور زمان آب را به خود جذب کرده و درب ورم میکند. برای پیشگیری از این مساله میتوانید چوب کلاف این دربها را رنگ کنید. جدیدترین درب های ملامینه مجهز به پوشش ضد آب ABS هستند که تقریبا این درب ها را ضد آب کرده است. البته این پوشش کمی از زیبایی این دربها کاسته است زیرا هماهنگی کامل با پوشش درب ندارد. میتوانید به جای این درب ها همان درب های ملامینه معمولی را خریداری نمایید و چوب قسمت کناری و بالای آن را خودتان رنگ آمیزی کنید تا ضدآب شود.

آشنایی با درب های ملامینه یا اچ پی ال
کلیدواژه‌ها:

1 دیدگاه در “آشنایی با درب های ملامینه یا اچ پی ال

  • اردیبهشت 20, 1402 at 6:15 ب.ظ
    Permalink

    سلام خدایی این ورقهای اچ بی ال بعضی هاشون میپیچند یا این که ترک میبرند خوب در شرکت تولید درست کنید…تشکر از شما عزیزان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *