آشنایی با دوربین های مدار بسته بی سیم wireless و wifi

آشنایی با دوربین های مدار بسته بی سیم wireless و wifi

مهمترین مزیت نصب دوربین های مداربسته وایرلس عدم نیاز به سیم کشی برای نصب است. این دوربین ها داراری یک فرستنده داخلی بوده که به صورت اینترنتی سیگنال‌های تصویری را برای گیرنده ارسال می‌کند.

در سال های اخیر دوربین های مدار بسته بی سیم پیشرفت های زیادی کرده و انواع متفاوتی از آن ها روانه بازار شده است که هز کدام از آنها معایب و مزایای خاص خود را دارند. در این مطلب شما را با انواع دوربین های مدار بسته بی سیم و ویژگی های آن ها آشنا می کنیم.

همانطور که گفته شد این دوربین ها بدون نیاز به سیم کشی سیگنال های تصویری را برای دستگاه گیرنده ارسال می کنند. نصب دوربین های مداربسته بی سیم به مراتب آسان تر از دوربین‌های با سیم است اما این دوربین ها معایب خاص خود را نیز دارند که موجب می شود به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگیرند.

آشنایی با دوربین های مدار بسته بی سیم wireless و wifi

تفاوت دوربین مدار بسته بی سیم و سیم دار

دوربین‌های مداربسته سیم دار از طریق یک کابل دوربین سیگنال های تصویری را برای گیرنده خود یعنی مانیتور یا دستگاه‌های دی وی آر ارسال می کند اما دوربین های مدار بسته بی سیم نیازی به این کابل های دوربین ندارند. این دوربین ها تنها طریق شبکه اینترنت تصویر ضبط شده توسط دوربین را برای نانتیور مورد نظر ارسال می کنند.

دوربین های مدار بسته بی سیم گران تر از دوربین های سیم دار هستند اما در عوض مقرون به صرفه می باشند زیرا نیازی به کابل کشی نداشته و به همین دلیل سریع تر و کم هزینه تر از دوبین های مدار بسته سیم دار نصب می شوند.

شما می توانید دوربین‌های مداربسته وایرلس را در هر مکان و نقطه ای از منزل یا محل کار خود نصب کنید اما دوربین‌های سیم دار این قابلیت را ندارند.

از طرفی اگر مستاجر هستید دوریبین های مدار بسته بی سیم گزینه بهتر برای شما هستند زیرا صاحب خانه ها معمولا اجازه کابل‌کشی درون دیوارها و سقف را به شما  نمی‌دهند.

انواع سیستم های انتقال سیگنال RF دوربین های مدار بسته وایرلس

به طور کلی دو نوع سیستم انتقال سیگنال RF  (رادیو فرکانس) یعنی دوربین آنالوگ و دیجیتال وجود دارد.

دوربین آنالوگ:

این دوربین ها تصاویر ضط شده را به صورت یک ردیف داده‌های پیوسته به گیرنده تعیین شده منتقل می کنند. گیرنده های تنظیم شده موجود در دامنه فرکانسی‌ این دوربین ها می توانند این داده ها را دریافت کنند. در این حالت احتمال ایجاد تداخل سیگنالی افزایش می یابد اما اگر گیرنده قوی تری در محیط وجود داشته باشد می تواند سیگنال های دیگر را حذف کرده و داده ها را دریافت کند.

دوربین وایرلس دیجیتالی:

این دوربین ها عملکردی متفاوت دارند. دوربین های دیجیتالی قادر به تغییر سیگنال های دریافتی بوده و با چرخش دائم در میان فرکانس ها از تداخل در آن ها جلوگیری می کنند. در این حالت سیگنال به شکل ایمن تری منتقل می شود. در این دوربین ها پس از جفت شدن گیرنده با دوربین مدار بسته سیگنال های تصویری ارسال می شودو در واقع دوربین و گیرنده با یک سرعت برابر از میان فرکانس ها عبور می کنند.

آشنایی با دوربین های مدار بسته بی سیم wireless و wifi

دوربین های مداربسته وایرلس

اغلب دروبین های مداربسته اعم از آنالوگ و دیجیتالی بر روی دو دامنه فرکانس ۲٫۴ یا ۵٫۸ گیگاهرتز کار می کنند. این دوربین ها معمولا عملکردی مشابه دارند و هر دو دارای یک فرستنده و یک گیرنده مانند مانیتور یا دستگاه دی وی آر می باشند.

دامنه فرکانس ۲٫۴ گیگا هرتز

حداکثر برد این دامنه تا ۲۱۳ متر قابل دسترسی بوده و هم در دوربین های دیجیتالی و هم در دوربین های آنالوگ وجود دارد. در یک دوربین مدار بسته آنالوگ یا دیجیتال با دامنه ۲٫۴ گیاهرتز، گیرنده حداکثر می تواند ۴ سیگنال دریافت کند. بیشتر دوربین های بی سیم و با سیم در این دامنه فرکانس کار می کنند که در این حالت احتمال ایجاد تداخل برای دوربین های آنالوگ بیشتر است.

دامنه فرکانس ۵٫۸ گیگا هرتز

حداکثر برد این دامنه تا ۷۰۰ متر قابل دسترسی بوده و گیرنده آن حداکثر می تواند ۸ سیگنال دریافت کند. این دامنه معمولا برای مصارف خانگی به کار نمی رود. میزان تداخل در این دامنه کمتر بوده و سیگنال های خارجی از طریق گیرنده‌های خارجی نیز دریافت می شوند. این دامنه هم در دوربین های دیجیتالی و هم در دوربین های آنالوگ امکان پذیر است.

آشنایی با دوربین های مدار بسته بی سیم wireless و wifi

وای فای

دوربین مدار بسته وای فای یکی از انواع دوربین‌های مداربسته وایرلس تحت‌شبکه می باشد که امکان دسترسی به به شبکه محلی و تبادل اطلاعات را برای چندین دستگاه الکترونیکی فراهم می کند. این دوربین ها با استفاده از یک روتر، وایرلس و شبکه کردن دوربین آن را به شبکه محلی اطلاعات متصل می کنند.

در این نوع دوربین ها امکان اتصال هر سیستم به روتر وجود دارد و اطلاعات از طریق شبکه اینترنت ارسال می شود. برد این روتر ها حدودا ۴۵ تا ۹۰ متر بوده که در نتیجه می تواند تعداد زیادی دوربین های مداربسته و تجهیزات الکترونیکی را پوشش دهی کند. در واقع این روتر تمامی این تجهیزات را به هم متصل می کند. معمولا روتر ها به صورت جداگانه از دوربین مداربسته به فروش می رسد.

دوربین مدار بسته وای فای یکی از محبوبترین انواع دوربین است که امکان اتصال و مشاهده تصاویر ضبط شده را حتی از راه دور و خارج از شبکه برای شما فراهم می کند. این دوربین ها پیچیده تر از دوربین های سیم دار بوده و برای تنظیم آن حتما به یک کامیپوتر احتیاج خواهید داشت.

دوربین های مداربسته سلولار

یکی دیگر از انواع دوربینهای مداربسته دوربین های سلولار می باشند. این دوربینها جهت ارسال داده های تصویری به یک شبکه سولار متصل می شوند و عملکردی مانند دوربین‌های مداربسته وای فای دارند. این دوربین یکی از مدرن ترین دوربین های موجود در بازار است که عملکردی وابسته به وضعیت شبکه دارد.

دوربین های مدار بسته سلولار یکی از گران قیمت ترین دوربین های مدار بسته بوده که تنظیم آن ها نیز به دلیل نیاز به یک طرح داده‌ای سلولار کمی تخصصی است. میزان قیمت دوربین های سلولار با توجه به نوع سیستم حامل سلولار متغیر است. عملکرد این دوربین ها به شدت به وضعیت شبکه بستگی دارد و عدم پوشش دهی مناسب ممکن است در کار این دوربین ها اختلال ایجاد کند.

آشنایی با دوربین های مدار بسته بی سیم wireless و wifi

شما می توانید با استفاده از تجهیزاتی ساده و با استفاده از یک فرستنده و گیرنده دوربین های سیم دار را به دوربین های بی سیم مبدل کنبد.  این فرستنده کمک می کند تا دوربین به گیرنده دوربین آنالوگ متصل شود.

یکی از سوالات رایج در مورد دوربین های مدار بسته امکان افزایش دامنه فرکانسی این دوربین ها است. امکان افزایش دامنه دوربین ها وجود دارد و برای این کار به ابزاری الکترونیکی به نام تکرارگر نیاز است. این ابزار، سیگنال های تصویری را از دوربین گرفته و سپس برای گیرنده ارسال می کند. این کار موجب دو برابر شدن دامنه فرکانسی دوربین مداربسته وایرلس می شود. بهتر است از چند سیستم تکرارگر برای دروبین استفاده نشود زیرا موجب تضعیف شدید سیگنال های دریافتی می شود.

معمولا برای محاسبه بیشترین دامنه فرکانسی دوربین مداربسته، خط دید را در نظر می گیرند و موانع بین فرستنده و گیرنده را به صورت فرضی حذف می کنند. اما در اصل وجود موانع مختلف مانند دیوارها، پنجره ها و فلزات می تواند موجب تضعیف سیگنال و کاهش برد تبادل اطلاعات تجهیزات شود.

آشنایی با دوربین های مدار بسته بی سیم wireless و wifi

معایب دوربین های بی سیم

  • یکی از معایب دوربین های وایرلس امکان بروز تداخل های سیگنالی است. این مساله اغلب زمانی پیش می آید که شبکه دایرلس به درستی تنظیم نشده باشد که این مساله باعث کاهش کیفیت شبکه وای فای می شود.
  • اگر دوربین‌های مداربسته تحت‌شبکه در نزدیکی نقاط دسترسی به شبکه وای فای باشند به آن وصل می شوند ولی هر چه این فاصله بیشتر شود پهنای باند و میزان این پوشش دهی کمتر می شود. در واقع هر چه شبکه وایرلس جهش بیشتری داشته باشد گستره پوشش دهی آن نیز کمتر می شود.
  • درمورد شبکه‌های وایرلس دور برد و اصلی به خط دید نیاز است. حتی شبکه‌هایی هم که به وای فای وصل هستند (یعنی نیازی به خط دید ندارند) ممکن است قدرت و کیفیت سیگنال آنها در اثر تداخل ناشی از حضور اشیاء مانند شیشه، درخت، آسانسور و … تحت تاثیر قرار گیرد.

 

آشنایی با دوربین های مدار بسته بی سیم wireless و wifi

1 دیدگاه در “آشنایی با دوربین های مدار بسته بی سیم wireless و wifi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *