انواع کلید و کاربردهای آن ها

تعریف کلید

هر قفل شیارهای خاص خود را دارد که باعث می شود تنها با کلید مکمل خود باز شود. در واقع به ازای هر قفلی کلیدی وجود دارد. اما قفل های قدیمی از طرق مختلف و به وسیله شاه کلید و ابزار دیگر قابل باز شدن هستند و به همین دلیل امنیت پایینی دارند. امروزه استفاده از انواع کلید در زندگی روزمره اهمیت دو چندان پیدا کرده است و قفل ها انواع متفاوتی چون صندوق امانات بانک، گاوصندوق ها، درب های آپارتمان ها و محل کار و … را شامل می شود که برای باز شدن به بیش از یک کلید نیاز دارند.

در گذشته کلیدهای مختلفی برای گشودن قفل ها ساخته شده اند. کلید دارای دو قسمت می باشد :

  • قسمت دندانه دار کلید که وارد شیار قفل شده و به گونه ای ساخته شده که مکمل آن است.
  • دسته کلید که در دست شخص قرار می گیرد.

امروزه علاوه بر قفل های مکانیکی قفل های الکتریکی نیز تولید شده اند که ایمنی بسیار بالاتر دارند. قفل های ماشین شامل کلیدهای فلزی یک طرفه یا دوطرفه می باشد که برای ایجاد امنیت بیشتر و عدم سرقت، تعداد ساچمه های قفل در قفل استارت بیشتر از سایر قفل های دیگر می باشد.

تاریخچه پیداش کلید

اولین کلید کشف شده مربوط به مصر باستان (۴۰۰۰سال پیش) است که از جنس چوب بوده است. همچنین یونانیان باستان از کلیدهای تسمه ای و طنابی استفاده می کردند. سپس در روم کلیدهای آهنی ساخته و جایگزین کلیدهای چوبی شد. در دوره قرون وسطی در ساخت کلیدها پیچیدگی بیشتری به کار گرفته شد. در اوایل قرن بیستم در صنعت ساخت قفل و کلید انقلابی بوجود آمده که موجب ساخت کلیدهایی با پیچیدگی و امنیت بسیار بالا شد.

انواع کلیدها

۱)کلیدهای خانگی: استفاده از این کلیدها از گذشته تا به امروز رایج بوده است. معمولا این نوع کلیدها به شکل استوانه‌ای معمولی بوده که دارای لبه‌ای با دو تا پنج برآمدگی می باشند. این نوع کلیدها دارای برآمدگی هایی است که با قفل های هم نوع خود سازگاری دارد و تنها برای درب های درون خانه مناسبند.

۲) کلیدهای یک لبه: این کلیدها پیشرفتگی بیشتری داشته و دارای برآمدگی ها و شیارهایی است که تنها قفل خاص و مکمل خود را باز می کند. کلیدهای یک لبه تا پیش از ورود کامل به داخل قفل، اجازه چرخش ندارد.

انواع کلید

۳) کلیدهای خودرو: کلید خودرو که همزمان برای باز کردن درب ماشین و روشن کردن آن بکار میرود دارای تقارن دوطرفه می باشد. برخی کلیدهای خودرو کارکرد چندگانه دارند و علاوه بر باز کردن و روشن کردن ماشین قابلیت های دیگری چون باز کردن درب های جلو و داشبورد، درب صندوق عقب و درب باک را نیز دارند.

۴) کلیدهای هوشمند ضد سرقت خودرو (ایموبلایزر): انواع کلیدهای نوین علاوه بر قابلیت تطبیق مکانیکی با قفل، توانایی تطبیق الکترونیکی نیز دارند. این کلیدها معمولا دارای مقاومت اکتریکی درونی هستند که بسته به نوع کلید مقاومتشان تغییر می کند. به تازگی این کلیدهای هوشمند مجهز به فرستنده نیز شده اند.

۵) کلید دولبه و چهار لبه: این نوع کلیدها که به کلیدهای خانگی شبیه هستند دارای امنیت بسیار بیشتری هستند زیرا دارای دو یا چهاردسته برآمدگی یا فرورفتگی می باشند. استحکام این کلیدها بسیار بالاست.

۶) شاه کلید:این کلیدها قابلیت باز کردن چندین نوع قفل را دارند و دارای مکانیزمی متفاوت از کلید اختصاصی هستند. از شاه کلیدها در اماکن اداری و هتل ها (کلیدهای اختصاصی برای مهمانان و شاه کلید برای مدیر هتل) و اماکن عمومی استفاده می شود.

انواع کلید

۷) کلیدهای لوله ای: این کلیدها از سایر کلیدها کوتاهتر هستند و قطر بیشتری نیز دارند. کاربرد این کلیدها بیشتر در قفل دوچرخه ها، بوفه و کمد است.

۸) کارت کلید: برای باز کردن قفل های دارای کارتخوان از کارت کلید هوشمند استفاده می شود. این کلیدهای کارتی در واقع پلاستیکی بوده و دارای نوار بارکد یا نوار مغناطیسی بر روی خود هستند و امنیت بالایی دارند.

در صورتی که کلید منزل یا محل کار خود را گم کردید حتماً با تهران کلید تماس گرفته که در اسرع وقت با موتور در تهران مشکل شما را رفع نمایند.

۹) سوئیچ ها: سوئیچ از انواع کلید می باشد برای باز و بسته کردن درب خودرو و همچنین روشن و خاموش کردن موتور ماشین بکار می رود. قفل سوئیچ در جلوی راننده تعبیه شده که پس از قرار دادن سوئیچ در آن از طریق جریان برق موتور خاموش یا روشن می شود. معمولا برای صندوق عقب ماشین کلید جداگانه ای وجود دارد.

 

نتیجه گیری :

کلیدها دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به تکنولوژی روز هر روز پیشرفته تر می شوند. کلیدسازان باید بتوانند مهارت ساخت انواع کلید را داشته باشند تا در مواقعی که خرابی یا گم شدن قفل های کلیدهای جدید پیش می آید توانایی رفع آن را داشته باشند.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

کلید کامپیوتری چیست؟

انواع کلید و کاربردهای آن ها

1 دیدگاه در “انواع کلید و کاربردهای آن ها

  • شهریور 25, 1401 at 9:34 ب.ظ
    Permalink

    سلام كليد خانگي خيلي هم خوبه الحمدلله و خيلي هم امن هستند الحمدلله

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *