تاریخچه کلید سازی

متخصصین تهران کلید آماده کمک رسانی به تمام شهروندان تهرانی در تمام مناطق تهران می باشند. کافیست جهت باز نمودن، تعمیرات قفل درب های معمولی و ضد سرقت خود در هر زمان از شبانه روز و در هر منطقه از تهران با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۳۴۲۶۹۶ (کلیک جهت تماس) تماس بگیرید و کارشناسان را در محل خود داشته باشید.

⬅️امروزه ما به وفور از کلید ها و قفل ها و نیز کلید سازی ها استفاده می کنیم. اما در این مقاله قصد داریم که درباره تاریخچه این موضوعات بحث کنیم و مطالبی کلی در رابطه با مفوم آن ها بیان کنیم. کلید یک وسیله مکانیکی و یا الکترونیکی است که می تواند قفل را باز کند. کلید ها با نوع قفل ها یکسان می باشند و هر نوع قفل دارای یک کلید مخصوص می باشد. قفل ها دارای انواع مختلفی هستند که میزان امنیت و کیفیت آن ها متفاوت است و هر چه که این قفل ها با کیفیت تر باشند قیمت آن ها هم بیشتر است. همچنین قفل ها بسته به اینکه به روی چه چیزی نصب می شوند هم متفاوت هستند.

⬅️قفل های معمولی از یک مغذی تشکیل شده که مخصوص خود قفل است و با سایر قفل ها متفاوت می باشد. بسته به مغزی قفل ها و تعداد و نیز نوع دندانه آن ها کلید ها را قالب زنی می کنند و می سازند. قفلی با کیفیت است که تنها با کلید مخصوص به خود باز شود و از راه های دیگر و با استفاده از سایر کلید های قفل های دیگر نتوان آن را باز کرد. برخی از قفل ها هم وجود دارند که برای باز کردن آن ها به چندین کلید نیاز دارد مانند گاوصندوق ها.

👈البته قفل های دیگری نیز امروزه به وجود آمده اند که دارای امنیتی فراتر از این قفل های مکانیکی معمولی هستند. این قفل های پیشرفته را معمولاً به روی درب های ضد سرقت که دارای تکنولوژی ساخت بالا تری نسبت به درب های معمولی هستند نصب می کنند. اکثر این قفل ها به صورت الکترونیکی هستند نه مکانیکی.

👈از جمله این گونه از قفل ها می توان به قفل های کارتی که قفل آن ها یک کارت است نه یک شی دندانه ای اشاره کرد. البته این قفل ها دارای دو کلید اضافه و یدک است که در مواقع ضروری که کارت گم می شود و یا درب با اشکال مواجه می شود و نمی تواند توسط کارت های تعریف شده درب را باز کند استفاده می شوند.

👈نوع دیگری از این دسته قفل ها، قفل های اثر انگشتی و یا تصویری می باشد. این قفل ها مکانیسمی کاملاً متفاوت با سایر قفل های مکانیکی دارند و دارای حافظه می باشند که می توان تصویر و یا اثر انگشت افرادی که مجاز به تردد از درب هستند را در آن ذخیره کرد و از این طریق به باز شدن درب در موارد ضروری کمک کرد. تمامی این گونه قفل ها دارای سنسور های هشدار دهنده هستند که نکاتی که به امنیت لطمه وارد می کنند را چک کرده و هشدار های مربوطه را برای بر طرف کردن آن ها صادر می کنند.

ویژگی های قفل اثر انگشتی ضد سرقت
ویژگی های قفل اثر انگشتی ضد سرقت

تاریخچه کلید سازی
تاریخچه کلید سازی

👈قفل هایی که در خودرو ها استفاده می شوند هم بسته به نوع خودرو و سیستم های امنیتی خودرو کاملاًمتفاوت می باشند. قفل های معمولی که در خودرو های نسبتاً معمولی استفاده می شود به صورت مجزا برای صندوق عقب، استارت خودرو و درب ها است. معمولاً قفل هایی که در استارت خودرو استفاده می شود دارای کیفیت و امنیتی بیشتر ز سایر قفل های خودرو هستند و کلید های استارت هم دارای دندانه های بیشتری می باشد.

👈یک نوع دیگر از قفل هایی که در استارت خودرو استفاده می شوند قفل های کد دار است که با سیستم های امنیتی ایموبلایزر هم خوانی دارند. کلید این نوع قفل ها تنها دارای دندانه نیست و تنها دندانه های مطابق با قفل برای باز کردن قفل لازم نیستند بلکه این گونه کلید ها توسط یک دستگاه های مخصوص کد گذاری می شوند.

ایموبلایزر چیست و چگونه کار می کند؟
ایموبلایزر چیست و چگونه کار می کند؟

⬅️در واقع قفل سازی یک هنر به شمار می آید. هنر قفل سازی در دوره پس از اسلام و بیشتر در دوره ی صفوی در ایران رواج یافت. هر چند که در آن زمان قفل های تزئینی بودند و اکثراً به شکل حیوان ساخته می شد و کیفیت و امنیت این قفل ها با قفل هایی که اکنون ساخته می شوند کاملاً متفاوت بوده اند.

تاریخچه کلید سازی
تاریخچه کلید سازی

⬅️برای ساخت کلید و قفل از ابزار ها و وسائل زیادی استفاده می شود. یکی از دستگاه های مهمی که در این زمینه کاربرد فراوان دارد دستگاه کلید سازی می باشد. آن چه که در ساخت قفل و کلید های آهنی اهمیت دارد جنس فولاد مورد استفاده در آن است که دارای مقاومت بالایی باشد.

⬅️کلید سازی در طول زمان و با توجه به نوع کلید های موجود دارای نوع و شکل های مختلفی بوده است. تا جایی که در گذشته عمل قفل سازی دارای یک صنف مجزا نبوده است و اکثراً آهنگران این عمل را انجام می دادند. در صده اخیر مراکز و فروشگاه ها و مغازه هایی به وجود آمدند که صرفاً کار آن ها کلید سازی بوده است. اما امروزه باز هم تاریخچه کلید سازی با تغییراتی مواجه شده و مراکز کلید سازی به وجود آمده اند که دارای تغییراتی با قبل می باشند.

تاریخچه کلید سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *