فاصله استاندارد در شیشه های دو جداره

فاصله استاندارد در شیشه های دو جداره

امروزه به دلیل افزایش آلودگی های صوتی و زیستی و اهمیت صرفه جویی در منابع انرژی تجدید ناپذیر همچون گاز استفاده از شیشه های دو جداره به عنوان عایق حرارتی، صوتی اهمیت خاصی پیدا کرده است. در سال های اخیر شیشه های دو جداره به گزینه اول برای نصب در پنجره های کوچک و بزرگ خانه های نوساز تبدیل شده اند.

معمولا فاصله استاندارد بین دو جام شیشه دو جداره ۱٫۴سانتیمتری است. در این مطلب  به بررسی دلایل این فاصله مناسب می پردازیم.

ساختار شیشه های دوجداره به گونه ای است که نزدیکی بیش از حد استاندارد بین دو شیشه موجب عبور حرارت و اتلاف انرژی می شود. در واقع کاهش فاصله بین دو شیشه موجب انتشار گرما بین قاب ها و اتلاف انژی می شود.

فاصله بین دو جداره باید به گونه ای باشد که شیشه را عایق حرارت بوده و از اتلاف گرما و انتقال انرژی بین دو سمت شیشه جلوگیری کند. به طور کلی افزایش بیش تر از حد استانداد فاصله بین دو جداره باعث افزایش انتقال حرارت و کاهش بیشتر از حد استاندارد این فاصله نیز موجب کاهش خاصیت عایق بودن شیشه دوجداره می شود.

فاصله استاندارد در شیشه های دو جداره

فاصله مطلوب بین دو جداره شیشه برای بالا بردن خاصیت عایق پذیر بودن شیشه بسیار مهم است. این فاصله به موارد دیگری چون اختلاف دمای هوا بیرون و درون ساختمان و گاز بین دو شیشه نیز بستگی دارد. گازی که بین دو شیشه تزریق می شود معمولا گاز آرگون بوده که دارای چگالی بیشتری از هوا است که به افزایش خاصیت عایق بودن آن بستگی دارد.

یکی دیگر از کارهایی که می توان برای کاهش اتلاف انرژی انجام داد پوشش دادن شیشه دو جداره با یک لایه شفاف است که موجب باز تابش نور خورشید شده و از انتقال گرما و اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

فاصله استاندارد در شیشه های دو جداره

هوای محبوس بین دو شیشه برای عایق بودن شیشه دوجداره بسیار اهمیت دارد. برای اینکه دمای واقعی شیشه را حس کنید باید دستتان را روی آن نگذارید بلکه باید دستتان رادر فاصله اندکی از شیشه نگه دارید تا دمای واقعی آن را حس کنید زیرا درست در قسمت مماس با شیه نوعی هوای مرده وجود داد که در واقع خود نوعی عایق است.

برای تست کردن این موضوع کافی است در یک روز سرد در اتاقی گرم دست انگشتانتان را در فاصله چند سانتی متری پنجره نگه دارید تا متوجه وجود هوایی سردتر شوید. این لایه هوای مرده تا فاصله ۴ میلی متری از شیشه دو جداره قرار دارد و نوعی عایق محسوب می شود.

شیشه دوجداره
فاصله استاندارد در شیشه های دو جداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *