رگلاژ درب خودرو

درب خودرو مانند درب درپوش کاپوت و صندوق عقب بسیار محکم بوده و به گونه ای طراحی شده که در حین رانندگی باز نمی شود اما از آنجایی که در طول روز بارها باز و بسته می شود ممکن است پس از مدتی دچار مشکل شود. برای مثال ممکن است درب خودرو باز نشود که در این حالت میگوییم درب خودرو احتیاج به رگلاژ دارد. انجام رگلاژ درب خودرو برای رفع گیر موضوع مهمی می باشد که در ادامه نحوه رگلاژ درب خودرو را خواهیم گفت.

می توانید مقاله زیر را هم مطالعه نمایید:

انجام رگلاژ درب خودرو برای رفع گیر قفل درب

عملکرد سیستم درب خودرو

درب اغلب خودرو دارای یک سیستم چفت شدن کاملا مکانیکی می باشد. شما وقتی میخواهید از خودرو پیاده شوید دسته درب را می کشید تا درب باز شود. در این حالت همزمان با کشیدن دسته درب، چند میله به حرکت درآمده که موجب آزاد شدن ضامن از دور قلاب موجود در چارچوب شده و در نتیجه درب باز می شود. فاصله بین درب و بدنه اصلی با درزگیر پر شده که برای پیشگیری از نشت آب و صدا نیز نقش اصلی را دارد. دسته بیرونی درب ماشین به وسیله یک سیم فلزی و یک قطعه فلز به درب ماشین متصل شده است. این قطعه فلز با یک فنر به درب متصل است.

وقتی درب خودرو را باز می کنیم متوجه کشش این فنر می شویم. به محض کشیدن دسته، این سیم کشیده شده و ضامن از دور قلاب موجود در چارچوب آزاد شده، درب باز شده و سیستم مجددا به حالت قبل برمیگردد. درب خودرو دارای قطعات کوچک زیادی است. قفل شدن ناگهانی درب خودرو میتواند ناشی از خراب شدن هر کدام از این قطعات کوچک باشد. در ادامه نحوه رگلاژ درب خودرو دلایل اصلی خراب شدن درب خودرو را می گوییم.

دلایل اصلی خراب شدن درب خودرو

شکل اولیه میله‌های سیستم مکانیکی تغییر کرده است

این میله ها کمی انحنا دارند اما در صورتی که این انحنا از بین برود درب باز نمی شود. در این حالت وقتی فرد درب خودرو را از داخل باز می کند نیروی کشش کافی برای باز شدن درب ایجاد نمی شود و در نتیجه درب گیر می کند.

درزگیرها خراب شده باشد

درزگیرهای بین درب و خودرو لاستیکی هستند و به مرور زمان ممکن است فرسوده و پاره شوند. در این حالت باید هر چه زودتر برای تعویض این درزگیرها اقدام کنید. برای طولانی تر شدن ماندگاری این درزگیرها بهتر است هر چند وقت یک بار آنها را با مواد مخصوص چرب کنید.

دسته پلاستیکی شکسته شده

اگر دستگیره خارجی بشکند قطعه فلزی نمی تواند به جای قبلیش باز گردد و در نتیجه درب خودرو باز نمی شود.

رگلاژ درب خودرو

برای تشخیص اینکه درب نیاز به رگلاژ دارد یا نه موارد زیر هم در نحوه رگلاژ درب خودرو چک شود:

  • شاید چفت درب خودرو خراب شده باشد.
  • ممکن است سیم فلزی درب پاره شده باشد. این سیم به مرور زمان فرسوده شده و ممکن است پاره شود.
  • افتادگی درب یکی دیگر از دلایل عمده خرابی درب خودرو است. درب خودرو وزن زیادی دارد و همین مساله به مرور موجب می شود درب خودرو به مرور زمان از سمت لولا به سمت پایین خم شود. افتادگی درب خودرو موجب می شود که چفت و قلاب دیگر رو به روی هم نبوده و هنگام باز و بسته کردن درب با مشکل مواجه شوید.
  • مهمترین علامت این مساله شنیدن یک صدای اضافی در هنگام باز و بسته کردن درب است.

راه کار رفع مشکل درب خودرو

برای رفع مشکل درب خودرو ونحوه رگلاژ درب خودرو روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع مشکل میتوانید از یکی از این روش ها استفاده کنید. گاهی مشکل درب ماشین را به راحتی می توان حل کرد. اگر درب خودرو به خوبی باز و بسته نمی شود بهتر است پیش از مراجعه به مکانیک خودتان نگاهی به آن بیندازید.

  • برای این کار ابتدا باید روکش (پنل) درب را باز کنید تا بتوانید قسمت های مکانیکی زیرین درب را ببینید.
  • برای باز کردن روکش (پنل) درب خودرو باید پیچ های موجود در نقاط مختلف درب را باز کنید. این پیچ ها در قسمت های پشت دست داخلی درب، زیر تکیه گاه و نزدیک پنجره قرار دارند.
  • باید یک پیچ‌گوشتی دوپهلو را از قسمت درز وارد کرده و تکیه گاه درب خودرو را بالا بکشید تا آزاد شود. وقتی پنل را بکشید پرچ های پلاستیکی موجود در این ناحیه نیز جدا می شوند که بعد مجددا میتوان آنها را متصل نمود.

خراب شدن یک فنر و یا از بین رفتن انحنای میله ها نیز میتواند موجب خرابی درب خودرو شود. برای رفع این مشکل باید میله ها را تا حدی کج کنید تا کشش لازم ایجاد شود.

نتیجه گیری :

در نهایت مطلب نحوه رگلاژ درب خودرو، در صورتی که خرابی ناشی از چفت درب باشد باید حتما تعمیر شود. خرابی درب ماشین در مواد ساده را میتوانید خودتان تعمیر کنید اما اگر مشکل درب خودرو جدی است بهتر است حتما به یک مکانیک ماهر و باتجربه مراجعه کنید. متخصصین کلیدسازی شبانه روزی آماده کمک رسانی به تمام شهروندان تهرانی در تمام مناطق تهران می باشند. کافیست جهت باز نمودن، تعمیرات قفل درب های معمولی و ضد سرقت،خراب شدن درب اتوماتیک شیشه ای خود در هر زمان از شبانه روز و در هر منطقه از تهران با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۳۴۲۶۹۶ (کلیک جهت تماس) تماس بگیرید و کارشناسان را در محل خود داشته باشید.

نحوه رگلاژ درب خودرو

9 دیدگاه در “نحوه رگلاژ درب خودرو

  • تیر 19, 1401 at 7:23 ب.ظ
    Permalink

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    پاسخ
  • دی 14, 1401 at 4:02 ب.ظ
    Permalink

    ای گوز دوساعت خواندم فقط الکی وقت گذراندن و هیچ راهکاری ندیدم فقط این رهکاربود که 10ساعت رانندگی کنم تا تهران

    پاسخ
  • دی 25, 1401 at 10:10 ب.ظ
    Permalink

    ریدی با این اموزش دادنت

    پاسخ
  • بهمن 30, 1401 at 6:19 ق.ظ
    Permalink

    حیوان وقت ادمو جرا میگیری وقتی بلد نیستی

    پاسخ
  • اسفند 9, 1401 at 11:13 ب.ظ
    Permalink

    این چه آموزشی بود.خودت فهمیدی این سوک شعر که تلاوت کردی چی بود

    پاسخ
  • اردیبهشت 13, 1402 at 1:33 ق.ظ
    Permalink

    ریدم تو این آموزش دادنت عوضی.برو یه گله گوسفند بگیر برو چوپونی کن

    پاسخ
  • اردیبهشت 13, 1402 at 1:37 ق.ظ
    Permalink

    عالی بود عالی.ریدی رید.بشین بخور بهتر یاد بگیری کره الاغ

    پاسخ
  • تیر 10, 1402 at 7:05 ق.ظ
    Permalink

    پس کو رفع افتادگی درب؟؟؟؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *