نحوه نصب و سیم کشی پنل آیفون های صوتی و تصویری

برای نصب پنل ابتدا باید قوطی پنل در قسمت جلویی در ساختمان نصب شود. نصب قوطی پنل باید بعد از اتمام نماکاری انجام شود زیرا بر روی قسمت بیرونی ساختمان قرار می گیرد. مرحله لوله کشی به همراه کابل نیز باید قبل از نصب قوطی پنل صورت گرفته باشد. انواع متنوعی از قوطی های پنل در بازار موجود است و شما می توانید یکی از انواع آن را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

یکی از انواع پرکاربرد قوطی های پنل قوطی های ماژولار یا قطعه قطعه هستند که به اشکال مختلف عمودی و افقی تولید می شوند. برخی از پنل های جدیدتر نیز به در باز کن مغناطیسی مجهز بوده و با کارت باز می شوند.

نحوه نصب و سیم کشی پنل آیفون های صوتی و تصویری

🔘انواع قوطی های توکار پنل

معمولا پنل آیفون های صوتی و تصویری با قوطی های تو کار نصب می شوند که ۴ نوع مختلف را شامل می شوند:

  1. قوطی توکار تک ماژول صوتی
  2. قوطی توکار تک ماژول تصویری که از نوع صوتی آن ۳۰ میل بلندتر هستند.
  3. قوطی توکار دو ماژول
  4. قوطی توکار سه ماژول

بر حسب نیاز این قوطی ها را از ۱ الی ۹ ماژول می توان نصب نمود. اگر لازم است دو یا سه قاب توکار را به هم وصل کنید به رابط قوطی توکار نیاز خواهد داشت. این رابط ها یک سوراخ میانی دارند که برای عبور کابل ها در نظر گرفته شده است.

🔘نحوه نصب قوطی توکار پنل

  • پیش از نصب قوطی توکار محل ورود سیم را از محل نصب قوطی جدا کنید. این سیم معمولا از کف یا دیوارهای جانبی وارد می شود.
  • اگر پنل مورد نظر بالاتر از ۳ ماژول است ابتدا باید رابط پلاستیکی قاب توکار را نصب کنید. این رابط پلاستیکی را می توان برای انتقال سیم از یک قوطی به قوطی دیگر به کار برد. پس از نصب رابط می توانید تمامی اجزا را در داخل دیوار نصب کنید.
  • قوطی توکار باید در ارتفاع ۱۴۵ متری از سطح زمین و به موازات دیوار نصب شود. بهتر است پیش از تعیین محل نصب قوطی با مسئول ساختمان مشورت های لازم را انجام دهید.
  • بسته پنل های ۳ ماژول معمولا حاوی چهار گیره نیز می باشد که برای هم تراز کردن قوطی توکار با دیوار کاربرد دارند. ابتدا قوطی توکار را با گیره ها بر روی دیوار وصل کنید و سپس با استفاده از گچ قوطی را محکم کنید. حالا می توانید گیره ها را از قوطی جدا نمایید. هم تراز بودن قوطی با دیوار بسیار مهم است زیرا در صورت عدم هم ترازی قوطی با دیوار، پنل و باران گیری به خوبی بر روی دیوار قرار نمی گیرند.

نحوه نصب و سیم کشی پنل آیفون های صوتی و تصویری

🔘چگونگی نصب پنل و باران گیر

  • ابتدا پیچ انتهای پنل ماژول ها را به وسیله آچار آلن تا حدی باز کنید اما لازم نیست پیچ تا انتها باز شود. در ادامه قسمت انتهایی پنل را به سمت بالای باران گیر فشار داده تا خار آن آزاد شود. حالا میتوانید پنل را درآورید. برای باز کردن پیچ ماژول حتما از آچار آلن استفاده کنید زیرا استفاده از ابزار نامناسب موجب هرز شدن پیچ می شود.
  • صفحه شستی و قاب باران گیر باید بر روی قوطی توکار نصب گردد. حالا صفحه شستی را به وسیله دو عدد پیچ خودکار به قوطی توکار وصل کنید.

اگر می خواهید صفحه شستی اتصال محکمتری به دیوار داشته باشد می توانید دو تا از پیچ های خودکار را به صورت ضربدری باز کرده و به جای آن از پیچ و رول پلاک برای محکم کردن صفحه شستی استفاده کنید. پیچ و رول پلاک را بیش از حد سفت نکنید زیرا ممکن است صفحه شستی را خم کند. اگر صفحه شستی خم شود کلیدها به سمت پایین کشیده می شوند.

🔘ابعاد متنوع قوطی های تو کار پنل موجود در بازار

پنل واحدیابعاد قوطی (میلی متر)پنل ماژولیابعاد قوطی (میلی متر)
۱ و ۲ واحدی۹۵×۱۶۲تک ماژولی۱۲۱×۱۲۵
۳ تا ۱۶ واحدی۱۱۵×۲۹۵دو ماژولی۱۲۱×۲۲۰
  سه ماژولی۱۲۱×۳۰۵

نحوه نصب و سیم کشی پنل آیفون های صوتی و تصویری

🔘مراحل لوله کشی و سیم کشی در باز کن صوتی یا تصویری

مرحله اول) گوشی آیفون باید در قسمت داخلی واحد مسکونی و در محلی نزدیک به آشپزخانه یا ورودی خانه نصب شود. بین این گوشی و محل قرار گیری قوطی پنل در قسمت بیرونی ساختمان باید یک لوله مستقیم کشیده شود.

  • برای گوشی های آیفون تصویری دارای دو شاخه برقی باید یک تغذیه برقی در نزدیکی محل نصب گوشی در نظر گرفت.
  • اگر فاصله گوشی واحد تا آشپزخانه زیاد است ممکن است نیاز به گوشی اضافه (اینترکام) باشد. بنابراین توصیه می شود که لوله مربوط به گوشی اینترکام واحد تا آشپزخانه نصب شود تا بعدا مجبور به سیم کشی روکار برای گوشی اینترکام نشوید.
  • یک خط تغذیه برای تغذیه پنل از برق مشترک ساختمان در نظر داشته باشید.
  • برای نصب قوطی پنل به دستگیره درب باید یک لوله تعبیه شود. این لوله محلی برای قرار گرفتن زنجیر قفل درب بازکن نیز می باشد.

🔘سیم کشی پنل تصویری یک واحدی

آیفون های تصویری ارتباط تصویری را برای صاحبخانه و ارتباط صوتی را برای شخص مراجعه کننده و صاحبخانه فراهم می کنند و برقرا ری این ارتباط با پنل تصویری آیفون نیز برقرار است.

پنل های آیفون های تصویری در قسمت ورودی ساختمان ها نصب می شوند و یک دوربین ویدئویی در آنها نصب شده است. در قسمت گوشی یک نمایشگر وجود دارد که همزمان با فشردن کلید فعال شده و همزمان   گوشی تصاویر رودی ساختمان را برای صاحبخانه پخش میکند. این انتقال تصویری به گونه ای است که پس از قطع ارتباط صوتی نیز تا چند ثانیه ادامه دارد و تنها با گذاشتن گوشی قطع می شود.

این ارتباط صوتی و تصویری تنها توسط همان واحدی که زنگ آن فشرده شده قابل برقراری است و سایر واحدهای ساختمان قادر به این ارتباط ویدیویی نیستند.

سیم کشی و لوله کشی پنل صوتی و تصویری تفاوت آنچنانی ندارد.

نحوه نصب و سیم کشی پنل آیفون های صوتی و تصویری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *