تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت

یکی از سوالاتی که برای اغلب خریدارن درب ضد سرقت پیش می آید این است که آیا می توان درب های معمولی را با درب های ضد سرقت تعویض کرد؟ پاسخ مثبت است. تعویض درب های قدیمی و معمولی با درب ضد سرقت به راحتی ممکن است و برای این کار نیازی به تخریب و هزینه های بازسازی نخواهد بود. البته این مساله به میزان ابعاد درب چوبی قدیمی و درب ضد سرقت تازه خریداری شده نیز بستگی دارد. در این مطلب قصد داریم نحوه تعویض درب قدیمی چوبی را با درب ضد سرقت برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

🔵ابعاد انواع درب ضد سرقت

درب های ضد سرقت موجود در بازار در سه دسته درب های ضد سرقت ترک، ایرانی و چینی تقسیم بندی می شوند. درب های ضد سرقت ایرانی از همان قطعات درب های ضد سرقت ترک ساخته میشوند با این تفاوت که این درب ها در ایران مونتاژ شده اند. همانطور که اشاره شد ابعاد درب ضد سرقت یک نکته بسیار مهم برای نصب آن به جای درب های قدیمی است. به طور کلی درب ضد سرقت چینی معمولا در ابعاد ۲۱۰*۱۰۵ سانتی متر و ابعاد متفرقه ۲۰۵*۱۰۵ سانتی متر  ارائه می شود. ابعاد استاندارد درب های ترک نیز۲۱۰*۱۱۵ سانتی متر و در برخی نمونه ها ۲۱۰*۱۱۰ سانتی متر است.

🔵آیا میتوان درب های ضد سرقت را بدون نیاز به تخریب با درب های معمولی تعویض نمود؟

پاسخ این پرسش بیش از هر چیز به ابعاد درب ضد سرقت خریداری شده بستگی دارد. خوشبختانه اغلب درب های موجود در بازار اعم از درب های تولید داخل و یا درب های ترک و چینی در ابعاد ذکر شده ساخته میشود که کاملا استاندارد است. پس از خروج درب قدیمی اگر ابعاد چهارچوب فضای لازم را برای نصب درب ضد سرقت داشته باشند این کار به راحتی انجام خواهد شد. برای مثال درب های ضد سرقت چینی برای قرارگیری در یک چهارچوب به فضایی به اندازه حداقل ۱۰۵/۵*۲۱۰/۵ سانتی متر و حد اکثر ۲۱۱*۱۰۶ سانتی متر نیاز دارند. اگر این فضا در چهارچوب قدیمی موجود باشد درب ضد سرقت بدون هیچ دردسری نصب خواهد شد.

🔵نکات مهم در تعویض درب معمولی با درب ضد سرقت

برای تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت به جای آن باید فضای مفید دهانه چارچوب یا همان اندازه ی تو به توی چارچوب اندازه گیری شود. برای این کار باید متر را برای هر دو بخش ارتفاع و عرض بر روی برجسته ترین نقطه قرار داد و تا برجسته ترین نقطه مقابل در چهارچوب قرار داده و اندازه گیری کرد. برای نصب درب ضد سرقت چینی این نکته را در نظر داشته باشید که فارغ از ابعاد درب ضد سرقت چینی باید فضای لازم، نیم تا یک سانتی متر از ابعاد درب بزرگتر باشد.

▫️وقتی فضای داخلی چهارچوب از ابعاد درب بیشتر باشد:

در این حالت باید فضای داخلی را با جوش دادن قوطی به ابعاد دلخواه برسانیم. این کار باید به گونه ای انجام شود تا ابعاد لازم برای نصب درب ضد سرقت ایجاد شود.

▫️وقتی فضای داخلی چهارچوب کمتر از ابعاد درب باشد:

اگر ابعاد داخلی چهارچوب کوچکتر از ابعاد درب باشد (کمتر از ۳ سانتی متر) باید بخش قسمت قابلمه ای چارچوب با فرز استیل برش داده شود. این کار باید با دقت بالایی انجام شود تا هیچ آسیبی به دیواره های اطراف چهارچوب نرسد. پس از ایجاد ابعاد مورد نیاز میتوان درب ضد سرقت را بر روی چهارچوب جوش داده و نصب نمود. در این روش بخشی از چهارچوب قدیمی از بیرون و داخل درب مشاهده میشود اما میتوان این مشکل را نیز رفع کرد. برای این کار باید دورتادور درب را با چوب ،MDF  و یا پروفیل همرنگ با درب پوشش دهی کرد. برای درب های ضد سرقت چینی مجهز به لاستیک درزگیر و آستانه استیل که برای عایق صوت و حرارت بودن درب بسیار مهم بوده و از نفوذ گرد و خاک نیز جلوگیری میکند اگر نیاز به پوشش دهی چهارچوب درب باشد باید داخل چهارچوب را با فوم تزریق کنیم تا هیچ منفذی بین درب و چهارچوب نماند. این کار مانع از عبور صوت و حرارت از این منافذ خواهد شد.

🔵مراحل تعویض درب عادی با درب ضد سرقت

در اولین مرحله پس از اینکه با یک شرکت خوش نام و معتبر در زمینه نصب درب های ضد سرقت تماس گرفتید یک نصاب ماهر به محل مورد نظر شما فرستاده می شود تا ابعاد داخلی چهارچوب فلزی درب قدیمی را اندازه گیری کند. در مرحله دوم نصب درب، باید مصالح ریزی در پشت چهارچوب جدید کار شود. این کار موجب افزایش مقاومت درب شده و از طرفی فضایی برای دیلم اندازی سارقین باقی نمی گذارد. برای پوشش دهی چهارچوب قدیمی درب باید بر روی هر دوطرف چهارچوب فلزی و قدیمی درب، روکوب های چوبی نصب شود. این کار چهارچوب قدیمی را کاملا پوشش می دهد. در این روش چهارچوب فلزی و قدیمی باقی می ماند و بدون نیاز به فرز کاری درب ضد سرقت به راحتی بر روی آن نصب می شود. تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت حدودا ۳ الی ۴ ساعت طول میکشد و هزینه کمتری برای شما به دنبال خواهد داشت.

🔵امنیت درب ضد سرقت

برای خرید درب ضد سرقت بیش از هر چیز باید به میزان امنیت آن اهمیت بدهید که در این مساله نوع قفل مهمترین عامل است. در واقع هر چه تعداد زبانه های قفل بیشتر باشد آن قفل پیچیده تر بوده و باز کردن آن برای سارقین غیرممکن تر خواهد بود. جنس چهارچوب نیز در میزان امنیت درب ضد سرقت موثر است. در چهارچوب یک درب ضد سرقت باید فلز و آلیاژ باکیفیتی به کار رفته باشد و در محل اتصال ورق های فلزی به درب جوش کاری به خوبی انجام شده باشد. برای این جوش کاری بهتر از جوش co2 استفاده شود. ضخامت چهارچوب درب ضد سرقت استاندارد باید حداقل ۱٫۵ میلی متر باشد تا مقاومت کافی را داشته باشد.

🔵خرید درب ضد سرقت

علاوه بر موارد ذکر شده باید نکات دیگری را نیز در خرید درب ضد سرقت در نظر بگیرید که یکی از مهمترین آنها جنس لولای درب است. هنگام باز کردن درب لنگه بر روی لولا میچرخد پس باید لولا تحمل وزن لنگه درب را داشته باشد. بنابراین جنس و تعداد لولاهای یک درب ضد سرقت بسیار مهم است. کم بودن تعداد لولاها و نامرغوب بودن آن موجب میشود که درب پس از مدتی از تنظیم و رگلاژ خود خارج شود. یک درب ضد سرقت استاندارد باید دارای ۳ عدد لولا بوده و لولای بلبرینگ دار داشته باشد.

✅به جنس لایه درب ضدسرقت نیز باید توجه کرد. جنس لایه درب باید برای محلی که می خواهید درب را بر روی آن نصب کنید مناسب باشد. برای مثال درب های ضد سرقت با لایه ام دی اف ظاهر بسیار زیبایی دارند اما برخلاف درب های ملامینه و پی وی سی در برابر نور آفتاب و خراشیدگی مقاوم نیستند. فضای خالی بین یک درب ضد سرقت استاندارد باید دارای ورق فولادی باشد تا استحکام کافی را ایجاد نماید و در غیر این صورت شما تنها یک درب عادی خریداری کرده اید. برای خرید درب ضد سرقت باید به نوع قفل و کلیدهای آن نیز بسیار توجه کنید. امروزه انواع قفل های دیجیتال و هوشند مانند درب های رمزی، اثر انگشتی، کارتی و … در بازار وجود دارد که نقش اصلی را در ایمنی یک درب ضد سرقت ایفا می کنند. نوع دستگیره ها و ابزار یراق به کار رفته در درب ضد سرقت نیز از دیگر نکات مهمی است که در هنگام خرید یک درب ضد سرقت باید به آن توجه کنید.

چگونه درب قدیمی را با درب ضد سرقت تعویض کنیم؟
کلیدواژه‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *