کاربرد شیشه های رنگی

کاربرد شیشه های رنگی

تاریخ استفاده از ششیشه های رنگی به هزار سال پیش می رسد و امروزه این شیشه ها هنوز کاربرد خود را در هنر، صنعت و ساختمان سازی حفظ کرده اند.

برای ساخت شیشه های رنگی ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ طراحی می کنند. با توجه به نوع بافت شیشه خام، رنگ و طرح هر بخش را شماره گذاری می کنند. سپس طرح کاغذی را روی شیشه رنگی چسبانیده و آنگاه با استفاده از الماس طرح را برش می دهند.

در مرحله بعد طرح برش خورده را با طرح اولیه تطابق داده و سپس لبه های شیشه بریده شده را به وسیله چرخ سمباده کاملا صاف می کنند. لبه های یریده و صاف شده را باید با استفاده از نوار مسی چسبدار قابگیری کرد. این کار شیشه را برای چسباندن با لحیم قلع و سرب آماده می کند.

حال تکه های شیشه قابگیری شده را دقیقا مطابق با الگوی اولیه در کنار هم میچینند. پس از اطمینان از تطابق الگو با چینش، مایع تنکار را با استفاده از یک قلم مو روی لبه های قابگیری شده شیشه با مس زده و آن گاه تکه های شیشه روی طرحشان با استفاده از نوار لحیم و هویه داغ چسبانیده می شود.

کاربرد شیشه های رنگی

چسباندن تکه های شیشه رنگی در طراحی اولیه بر روی شیشه، طرح هایی بسیار زیبا خلق می کند. می توان با استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی رنگ هایی خاص را دراین شیشه های رنگی ایجاد کرد. شیشه های رنگی در معماری های سنتی ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است اما امروزه استفاده از این شیشه های رنگی محبوبیت کمتری دارد.

اما می توان بار دیگر شیشه های رنگی را به ساختمان ها برد و معماری امروز را نیز با این طراحی های ارزشمند و زیبا جذاب تر کرد. به کارگیری شیشه های رنگی در معماری های امروزی می تواند موجب آرامش و کاهش تنش های عصبی شود. همچنین روی شیشه های رنگی قابلیت اجرای انواع طرح ها وجود دارد.

شیشه های رنگی

شیشه های رنگی از دیرباز در معماری های سنتی شرق و غرب کاربردهای بسیاری داشته است. در قرن نوزدهم کاربرد شیشه های رنگی در معماری شکل تازه ای به خود گرفت.

شیشه های رنگی امروزه با پیشرفت علم شکل های زیباتری به خود گرفته است. شیشه های رنگی با نورپردازی های خاص با لامپ های LED در شیشه‌های دوجداره بازتاب زیبایی از رنگ های مختلف را در محیط ایجاد می کنند. امروزه شیشه های رنگی به دلیل بازتاب خاصی که از نورهای مختلف ایجاد می کنند در اماکن مختلفی همچون فرودگاه، مترو، ادارات و خانه های آپارتمانی به کار می روند.

یکی از کاربردهای اصلی شیشه های رنگی نصب در پنجره های دو جداره است. این شیشه ها از یک جدار شیشه ای بی رنگ و یک جدار شیشه ای رنگی ساخته شده اند. همچنین از شیشه های رنگی برای جداسازی فضاها در ساختمان های امروزی و ایجاد پارتیشن های متفاوت استفاده می شود که موجب زیبایی دوچندان فضا می شود.

کاربرد شیشه های رنگی

1 دیدگاه در “کاربرد شیشه های رنگی

  • خرداد 12, 1397 at 2:36 ب.ظ
    Permalink

    سلام برای رنگ کردن لحیم بین دوشیشه از چه رنگی استفاده کنم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *