شیر برقی و هوشمند گاز

شیر برقی و هوشمند گاز

هوشمند سازی خانه مزیت های زیادی دارد که مهمترین آن افزایش آسایش و ایمنی شما در خانه است. یکی از وسایل هوشمند ایمن شیرهای برقی گاز است که در ادامه با انواع این شیرهای برقی هوشمند آشنا خواهید شد.

  1. شیر برقی گاز با بازنشانی دستی

شیر برقی گاز با بازنشانی دستی (Manual Reset) درست پس از شیر اصلی درون واحد و قبل از اولین انشعاب گاز قرار گرفته است. این شیرهای برقی به دو نوع کلی بسته در حالت عادی و باز در حالت عادی تقسیم می شوند. شما می توانید این شیرهای برقی را با استفاده از یک گوشی هوشمند کنترل و مدیریت کنید. این شیرها پس از دریافت دستور الکتریکال باز یا بسته می شوند.

  1. شیر برقی باز در حالت عادی

این نوع شیرهای گاز به صورت عادی باز هستند اما در صورت دریافت دستور الکتریکال بسته می شوند. در این حالت بوبین این شیرها به صورت مغناطیسی درآمده و پس از آزاد شدن ضامن شیر مسیر گاز مسدود خواهد شد. در این حالت به به راحتی از انتشار گاز جلوگیری می شود. بویبن شیرهای گاز نیازی به برق ندارد و حتی در صورت قطعی برق نیز کار می کند.

پس از مسدود شدن شیرگاز شما می توانید تنها پس از حضور در محل مجددا شیر گاز را به صورت مکانیکی باز کنید و باز کردن شیر از راه دور امکان پذیر نیست. این مساله موجب ایمنی بیشتر شده و خطر امکان باز شدن شیر گاز بر اثر اشتباه کاربر را از بین می برد. شما تنها به وسیله یک تبلت یا موبایل می توایند گاز و شیرهای برقی آن را از راه دور کنترل کنید.

شیر برقی و هوشمند گاز

  1. شیر برقی ضد انفجار

شیر برقی ضد انفجار (Explosiou Proof) بر اساس مکانیسم سلونوئید کار می کند. این مکانسیم خارج از مسیر گاز است و نیاز به یک جریان ضعیف لحظه ای با ولتاژ ۱۲ ولت دارد. این شیرهای برقی گاز ایمنی بسیار بالایی دارند. 

نکات مهم در نصب شیر برقی ضد انفجار گاز:

  • این شیر را می توانید به شکل عمودی و افقی نصب کنید.
  • روی این شیرهای ضد انفجار فلشی مشاهده می کنید که جهت جریان گاز را نشان می دهد.
  • شیر را به گونه ای نصب کنید که جهت جریان گاز با جهت فلش روی شیر یکسان باشد.
  • بعضی از شیرهای برقی گاز مجهز به سنسور حساس به لرزه هستند که در هنگام زلزله مسیر گاز را مسدود می کنند. این شیرها باید در ابتدای مسیر لوله کشی گاز خانه هوشمند درست بعد از رگولاتور نصب شوند.

شیر برقی و هوشمند گاز

  1. شیرهای شات آف ( shut off)

این شیرهای برقی گاز همان شیرهای مجهز به سنسور حساس به لرزه هستند که در هنگام زلزله مسیر گاز را مسدود می کنند. شیرهای شات آف به محض شروع زلزله جریان گاز را قطع کرده و تنها به صورت مکانیکی و توسط شما مجددا باز خواهند شد. شیرهای شات اف مانع از انتشار گاز در هنگام زلزله و خفگی یا آتش سوزی ناشی از انتشار گاز می شوند.

این شیرهای گاز به دو دسته برقی و مکانیکی تقسیم می شوند. در کشورهای پیشرفته تمامی مشترکان گاز شهری ملزم به نصب این شیرها در مسیر جریان گاز خانه خود هستند. در ایران نیز بر اساس مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان، بسیاری از ساختمان ها ملزم به نصب این شیرهای شات اف در مسیر گاز هستند.

 

شیر برقی و هوشمند گاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *