عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو

سیستم قفل مرکزی خودرو چیست؟

سیستم قفل مرکزی سیستمی است با قفل کردن درب راننده تمامی درب ها بسته می شود یا با باز کردن درب راننده تمامی درب خودرو باز می شود. سیستم قفل مرکزی می تواند به دلیل خرابی یا نیم سوز بودن قطعاتی چون فیوز، سوکت یونیت، رله ها، خرابی کنترل ریموت ها یا پمپ ها باشد که باید عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو صورت گیرد. در این مقاله به عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو شامل کند شدن قفل، خرابی رله ها و باز نشدن قفل مرکزی با دستگیره داخلی و خارجی درب می پردازیم.

عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو

عمل نکردن قفل مرکزی خودرو

کار نکردن سیستم قفل مرکزی می تواند به عوامل زیادی صورت بگیرد که می توانید به رفع عیوب آن بپردازید.

  • درآمدن میله سوئیچ از خار پلاستیکی
  • بیرون آمدن سری محرک از پین قفل
  • وجود لقی و عدم اتصال در کانکتور مستر سوئیچ یا رله
  • معیوب بودن (سوکت) مستر سوئیچ
  • معیوب بودن دسته سیمsdfsdds
  • معیوب بودن رله تایمر قفل مرکزی
  • خرابی دزدگیر

درآمدن میله سوئیچ از خار پلاستیکی

در صورتی که از بیرون سوئیچ خودرو را بچرخانید و تنها درب راننده باز شود و سه درب دیگر باز نشود عملا میله سوئیچ از خار پلاستیکی بیرون آمده است. برای رفع عیب کافیست مطابق عکس زیر میله سویئچ را داخل خار پلاستیکی قرار دهید.

مونتاژ مجدد میله داخل بست پلاستیکی

بیرون آمدن سری محرک از پین قفل

کافیست که اتصال محرک ( پمپ) را به پین قفل که در سمت رانندهsdfsdت بیرون آمدن آنرا جا بیندازید.

جا زدن سری محرک در پین قفل

وجود لقی و عدم اتصال در کانکتور مستر سوئیچ یا رله

سوکت مستر سوئیچ یا سوکت رله را چک کنید و از اتصال آن با دیگر کانکتورها مطمئن شود در صورت وجود لقی آنرا برطرف کنید.

معیوب بودن (سوکت) مستر سوئیچ

  • سلکتور مولتی متر را در موقعیت تست اتصال کوتاه قرار دهید.
  • یکی از پرابهای مولتی متر را به حالت افقی سوکت و پsdfsdfشنیده شود.
  • در صورتی که صدای قطع وصل شنیده نشود سوکت مستر سوئیچ معیوب است و باید تعویض شود.

معیوب بودن دسته سیم خودرو

برای اطمینان از سالم بودن سیم کشی sdfولتی متر استفاده کنید.

رفع عیب موجود در دسته سیم درب با مولتی متر

معیوب بودن رله تایمر قفل مرکزی

  • روش اول برای تست رله قفل مرکزی کانکتور (سوکت )سه خانه روی دسته سیم خودرو را که به کانکتور مسترسوئیچ مونتاژ می گردد مونتاژ نموده و با یک تکه سیم کوتاه سالم بودن رله را مطابق شکل تست می نماییم. بدینگونه که یک طرف سیم را در قسمت افقی کانکتور متصل به رsdfsdfsdfجابجا می کنیم. در این حالت قفل دربها باز و بسته خواهند شد که نشان دهنده سالم بودن رله است در غیر اینصورت رله معیوب است و بایستی تعویض گردد.
  • در روش دوم یک رله سالم در دست خود نگه دارید و با رله روی مستر سوئیچ خودرو عوض کنید در صورت کار کردن رله معیوب است.

خرابی دزدگیر

در صورتی که با زدن دکمه قفل سوئیچ سیستم قفل مرکزی کار نکند ممکن است سیستم قفل مشکل داشته باشد در غیر اینصورت احتمال خرابی دزدگیر وجود دارد که باید تعویض گردد.

  • در صورت سالم بودن محرک قفل مرکزی خودرو ایراد از دزدگیر است و آنرا برطرف کنید.
  • در صورت سالم بودن دزدگیر باید محرک (پمپ) قفل مرکزی را عوض کنید.

دلایل باز نشدن قفل یکی از دربهای خودرو یا کند شدن دکمه قفل کن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با جا انداختن سوئیچ داخل قفل درب راننده یکی از دربها باز نمی شود یا اینکه دکمه قفل کن به کندی عمل می کند. در این مواقع سیستم قفل مرکزی خودرو دچار مشکل شده است و باید نسبت به رفع آن اقدام کنید.

چندین دلیل برای باز نشدن یکی از دربهای خودرو یا کند بودن قفل باز کن وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  • معیوب بودن دسته سیم خودرو
  • کندی حرکت قفل
  • خرابی محرک برقی
  • شکستگی بستهای پلاستیکی

معیوب بودن دسته سیم ماشین

یکی از دلایل باز نشدن یکی از دربهای خودرو معیوب بودن دسته سیم خودرو ست که در این حالت باید وضعیت سیم کشی خودرو و اتصال کانکتورها کنترل شود.

سالم بودن سیمکشی و عدم قطعی در دسته سیم و کانکتورها به وسیله مولتی متر امکان پذیر است.

  • به وسیله یک سیم کوتاه دو خانه کانکتور (سوکت) دسته سیم را به هم متصل کنید.
  • سپس پرابهای مولتی متر را به پایه های ۱ و ۲ رله تایمر متصل کرده
  • با انجام مراحل بالا می توانید سالم بودن یا قطعی دسته سیم را بررسی کنید.

در صورت قطع بودن دسته سیم باید نسبت به رفع عیب موجود در دسته سیم اقدام کنید. در صورت سالم بودن دسته سیم موارد دیگر چون خمیدگی میله های قفل مکانیکی، وجود پلیسه در  کاور دکمه قفل کن را بررسی کنید.

رفع عیب  سیمکشی درب خودرو با مولتی متر

دلیل کندی حرکت قفل درب خودرو

 ممکن است هنگام کند شدن حرکت قفل باز کردن درب خودرو میله های قفل مکانیکی کند شده یا پلیسه ای در کاور دکمه قفل باز کن وجود داشت باشد که باید آنرا برطرف کنید.

  1. خم شدن میله های قفل مکانیکی باعث ایجاد اصطکاک در بدنه و کندی حرکت قفل باز کن شود که با اصلاح میله مشکل حل می شود.
  2. وجود پلیسه در قسمت کاور دور دکمه قفل کن باعث کندی حرکت قفل  می شود که در این مواقع باید لب دری تعویض شود.

خرابی محرک برقی درب خودرو

در صورت سالم بودن سیمکشی درب خودرو و همچنین خم نبودن میله قفل مکانیکی، نبودن پلیسه در قسمت کاور ممکن است محرک برقی درب خراب باشد. برای تست سالم یا خراب بودن محرک کافیست یک محرک برقی سالم را جا بیندازید اگر مشکل باز نشدن یکی  از دربها یا کندی حرکت قفل باز کن برطرف شد مسلما نیاز به تعویض محرک برقی درب خودرو دارید.

شکستگی بستهای پلاستیکی درب

با چشم خود نگاه کنید اگر بست از داخل میله خارج شده است به معنای شکستن بست پلاستیکی است. در این مواقع باید نسبت به تعویض قطعه یا در صورت عدم وجود قطعه، قطعه قفل مکانیکی را عوض کنید.

شکستن بست پلاستیکی و در آمدن میله از بست

دلایل باز نشدن درب خودرو با دستگیره داخلی

برخی اوقات ممکن است با دستگیره داخلی درب ماشین نتوانید آنرا باز کنید و مجبور شوید شیشه را پایین بزنید و از دستگیره خارجی درب باز کنید. دلیل باز نشدن درب با دستگیره داخلی عوامل زیر است که باید هر چه سریعتر آنرا برطرف کنید.

  1. شکستن یا در رفتن فنر کششی
  2. بلند شدن طول میله دستگیره به دلیل وارد شدن نیروی زیاد به آن
  3. کار نکردن بادامک قفل درب ماشین

شکستن یا در رفتن فنر کششی درب خودرو

مطابق تصویر زیر قفل درب ماشین را باز کنید و در صورت دررفتگی فنر آنرا جا بیندازید و در صورت شکستن فنر آن قطعه را عوض کنید.

شکستن یا در رفتن فنر کششی درب خودرو

بلند نشدن طول میله دستگیره داخلی درب خودرو

منطبق نبودن سوراخ محل پیچ بروی دستگیره و بدنه نشان از بلند بودن طول میله دستگیره درب است که مطابق عکس زیر باید از دو نقطه محلهای خم با کم کردن زوایا کاهش دهید.

کاهش طول میله درب  خودرو

کار نکردن بادامک قفل درب خودرو

اگر باز و بسته شدن قفل درب به صورت عادی و روان انجام نمی شود باید قعطه معیوب یعنی قفل مکانیکی را عوض کنید.

تعویض قفل مکانیکی درب خودرو

دلایل باز نشدن درب خودرو با دستگیره بیرونی

هنگام نصب دستگیره خارجی درب خودرو ممکن است بست پلاستیکی به درستی روی میله بسته نشده باشد که یکی از موارد باز نشدن  درب خودرو با دستگیره خارجی آن است. موارد زیر می تواند از دلایل دیگر باز نشدن درب خودرو با دستگیره خارجی آن باشد که باید سریعتر آنرا برطرف کنید.

  1. شکستن یا نامناسب بودن بست پلاستیکی دستگیره بیرونی
  2. رگلاژ نامناسب میله رزوه دار قفل در بست پلاستیکی دستگیره بیرونی
  3. شکستن یا در رفتن فنر کششی دستگیره بیرونی خودرو
  4. کار نکردن بادامک قفل درب

شکستن یا نامناسب بودن بست پلاستیکی دستگیره بیرونی

با مشاهده شکستگی یا هرز بودن بست پلاستیکی دستگیره بیرونی درب خودرو نسبت به تعویض قطعه اقدام کنید.

شکستن یا هرز بست پلاستیکی دستگیره بیرونی خودرو

رگلاژ نامناسب میله رزو دار قفل

با مونتاژ نامناسب میله رزوه دار قفل دستگیره بیرونی خودرو با حرکت دادن دستگیره درب با تاخیر یا اصلا باز نمی شود. نسبت به رگلاژ مناسب میله رزوه دار قفل اقدام کنید.

رگلاژ نامناسب میله رزوه دار قفل دستگیره بیرونی خودرو

عوامل دیگری چون شکستگی یا در رفتن فنر کششی یا کار نکردن بادامک قفل درب عامل باز نشدن درب خودرو با دستگیره بیرونی باشد که باید نسبت به تعویض قطعه اقدام کنید.

دلایل کار نکردن دکمه قفل کن درب خودرو ها

اگر با فشردن دکمه قفل کن یکی از دربها یا هیچ یک از دربهای خودرو بسته نمی شود عوامل زیر ممکن است باعث مختل کردن سیستم قفل مرکزی خودرو شده باشد.

  1. پرچ کاری نامناسب قفل
  2. رگلاژ نامناسب میله رزوه دار قفل در بست پلاستیکی دستگیره بیرونی
  3. کوتاه بودن میله دستگیره داخلی درب جلو ماشین
  4. شکستگی یا خارج شدن خار خورشیدی یا بستهای پلاستیکی آن
  5. شکستگی یا در رفتن فنر پیچشی ( بازویی) درب

پرچ کاری نامناسب قفل درب خودرو

پرچ نامناسب قفل باعث می شود که دکمه قفل کن خودرو کار نکند برای تست سلامت قفل مکانیکی کافیست یک با اعمال ولتاژ ۱۲ ولت عملکرد قفل را بررسی کنیم. در صورت وارد آمدن ولتاژ ۱۲ ولت روی قفل اگر محرک سالم باشد باید قفل مکانیکی را عوض کنید.

پرچ کاری نامناسب قفل مکانیکی

رگلاژ نامناسب میله رزو دار قفل

با مونتاژ نامناسب میله رزوه دار قفل دستگیره بیرونی خودرو با حرکت دادن دستگیره درب با تاخیر یا اصلا باز نمی شود. نسبت به رگلاژ مناسب میله رزوه دار قفل اقدام کنید.

عوامل دیگری چون شکستگی یا در رفتن فنر کششی یا کار نکردن بادامک قفل درب عامل باز نشدن درب خودرو با دستگیره بیرونی باشد که باید نسبت به تعویض قطعه اقدام کنید.

کوتاه بودن میله دستگیره داخلی درب جلوی خودرو

یکی دیگر از دلایل کار نکردن دکمه قفل کن کوتاه بودن میله دستگیره داخلی درب راننده است که مطابق تصویر زیر از دو نقطه در محلهای خم با زیاد کردن زوایا، طول میله را افزایش دهیم تا مشکل حل شود.

افزایش طول میله دستگیره داخلی خودرو

شکستگی یا خارج شدن خار خورشیدی یا بستهای پلاستیکی آن

اگر دکمه قفل کن درب را فشار می دهید و درب ماشین قفل نمی شود احتمال شکستگی یا خارج شدن یکی از بستها یا خارج شدن خار خورشیدی وجود دارد.

  1. برای رفع مشکل خار خورشیدی مجددا مونتاژ یا در صورت شکستگی خار خورشید را عوض کنید.
  2. برای رفع مشکل بست پلاستیکی مجددا مونتاژ یا در صورت شکستگی بست پلاستیکی جدید جا بیندازید.

شکستگی یا در رفتن فنر پیچشی ( بازویی) درب خودرو

در صورتی که موارد بالا چک کردید و مشکلی نداشت می تواند در رفتن فنر پیچشی عامل کار نکردن دکمه قفل کن باشد. در صورت در رفتن فنر آنرا جا بیندازید یا در صورت شکستگی قطعه را عوض کنید.

در رفتن فنر پیچشی درب خودرو

مشکل در مکانیزم Self Canceling

از دلایل بروز مشکل مکانیزم بالا بودن نیروی محرک یا وجود مشکل در اهرم اصلی قفل مکانیکی است.

  1. در صورت روان نبودن حرکت محرک، ایراد از محرک است که باید تعویض شود.
  2. در صورت روان بودن محرک ، ایراد از قفل مکانیکی است که باید تعویض گردد.

در صورت وجود هر گونه مشکل در هنگام خرابی سیستم قفل مرکزی می توانید با شماره تلفن تهران کلید تماس بگیرید تا در اسرع وقت با فرستادن کلیدساز مشکل شما را حل کنند.

نویسنده: فرشاد ذوقی

عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو

11 دیدگاه در “عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو

  • اسفند ۲۷, ۱۳۹۸ at ۳:۲۷ ق.ظ
    Permalink

    عالی بود خداییش من سه ساعت دارم مطلب میخونم از سلیتهای جور واجور اما شما کامل و دقیق توضیح دادید 👍دمت گرم

    پاسخ
  • فروردین ۲۱, ۱۳۹۹ at ۱:۳۵ ب.ظ
    Permalink

    خسته نباشید.دمتون گرم.به کارم خیلی اومد مرسیییی

    پاسخ
  • فروردین ۲۸, ۱۳۹۹ at ۸:۳۹ ب.ظ
    Permalink

    سلام
    قفل مرکزی ماشین من(ساینا)با ریموت کار نمیکنه ولی وقتی رله را از سوکت جدا میکنم ۱بار درهای ماشین بسته وباز میشه واگر با دست قفل را باز کنم دوباره بسته وباز میشه .نمیدونم چرا.

    پاسخ
    • تیر ۲۴, ۱۳۹۹ at ۱۲:۰۲ ب.ظ
      Permalink

      منم کوییک دارم به همین مشکل بر خوردم . اگه ماشین را استارت میزنی و میگه یکی از در هات باز ولی تو مطمنی که تمام در ها بسته شده باید زیر هر در یه چیزی مشکی وجود داره برای سنسور در اینو یکم باهاش بازی کن بعد با بقیه در هام همین کار را بکن بعد دوباره استارت بزن ببین علامت باز میندن در رو میده یا نه

      پاسخ
  • اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۹ at ۱۰:۲۴ ب.ظ
    Permalink

    عالی بود ممنون

    پاسخ
  • خرداد ۲۴, ۱۳۹۹ at ۶:۵۲ ب.ظ
    Permalink

    بسیار عالی . از آموزشها و اطلاعاتی که در اختیار مان میگذارید واقعا ممنونم…..

    پاسخ
    • خرداد ۲۴, ۱۳۹۹ at ۷:۰۳ ب.ظ
      Permalink

      بسیار عالی . از آموزشها و اطلاعاتی که در اختیار مان میگذارید واقعا ممنونم…..
      سوالی داشتم خدمتتان ؛ ریموت دزدگیر هواتای پژو ۲۰۶ ام که فشنگی کاپوت چون عمل نمیکرد سیم آنرا قطع کردم چسب زده و کنار گذاشتم ، نمیدانم چرا کد ریموت بهم خورد ، کد دهی کردم اما باید با قفل مرکزی و ریموت بخاطر صدای آژیر باز کنم ؛ ولی برای بستن میشود فقط با ریموت دزدگیر بست ،و عمل میکند . راهنمائیهائی بفرمایید .تشکر

      پاسخ
  • خرداد ۲۴, ۱۳۹۹ at ۷:۰۶ ب.ظ
    Permalink

    بسیار عالی . از آموزشها و اطلاعاتی که در اختیار مان میگذارید واقعا ممنونم…..
    سوالی داشتم خدمتتان ؛ ریموت دزدگیر هواتای پژو ۲۰۶ ام که فشنگی کاپوت چون عمل نمیکرد سیم آنرا قطع کردم چسب زده و کنار گذاشتم ، نمیدانم چرا کد ریموت بهم خورد ، کد دهی کردم اما باید با قفل مرکزی و ریموت بخاطر صدای آژیر باز کنم ؛ ولی برای بستن میشود فقط با ریموت دزدگیر بست ،و عمل میکند . راهنمائیهائی بفرمایید .تشکر

    پاسخ
  • مرداد ۲۳, ۱۳۹۹ at ۱۲:۱۱ ق.ظ
    Permalink

    سلام دوست بزرگوار عالی بود توضیحاتتون
    ۱ ماشین من سوییچ موند تو صندوق عقب سوییچ یه بنده خدا رو گرفتم گفتم شاید باز نکنه دیگه سوییچ خودشم باز نمیکنه دلیلش؟
    ۲ بابالا رفتن دور موتور قفل میشه باز میشه تا دو یا سه رار؟
    ۳ با ریموت قفل میکنم فلاشر ها بدون فلاشر روشن میمونه؟

    پاسخ
  • مرداد ۲۶, ۱۳۹۹ at ۱۱:۵۱ ب.ظ
    Permalink

    واقعا کامل و شفاف توضیح دادید ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.