قفل برقی

از محصولات مهم و کاربردی در ساختمان ها، قفل برقی می باشد که نوع معروف آن به قفل لاک پشتی معروف بوده و در درب ورودی و درب پارکینگی قابل استفاده می باشد. این مدل قفل ها در باز کردن درب ورودی با کمک آیفون استفاده می شود که می توان از آن جهت ارتباط با دستگاه کنترل دسترسی و یا حضور و غیاب استفاده گردد که با تشخیص هویت افراد درب ورودی باز می شود.

قفل های زنجیری برقی که قبلاً استفاده می شد بعد از مدتی خراب شده و یا زنجیر آن جدا می شد که مجبور به تعمیر یا سفت کردن آن می شدیم و دیگر با آیفون نمی شد آن را باز کرد. این قفل ها ایمنی خوب و همچنین دوام کافی برای استفاده هم نداشتند. با پیشرفت تکنولوژی این مدل ها قفل های قدیمی کنار رفتند و مدل های پیشرفته تر راهی بازار شدند.

فرق بین قفل‌های قدیمی با جدید

قفل های قدیمی دارای زبانه ای بودند و زمانی که قرار بود درب را قفل نمایید 3 الی 4 مرتبه زبانه درب بیرون آمده و درب قفل می شد. عیب این قفل ها این بود که دارای امنیت پایینی بودند و زمانی که ضربه کوچکی به آنها می خورد، به راحتی باز می شدند. در درب هایی که دو لنگه داشتند و از این قفل ها استفاده می شد با فشاری کوچک به این درب ها قفل شکسته شده و درب باز می شد.

با افزایش روز به روز سرقت در آپارتمان ها راهکاری جهت امنیت ساختمان فراهم نبود. درب های ضد سقت هم به راحتی با ابزارهای ابتدایی باز می شوند ولی با پیشرفته شدن تکنولوژی قفل هایی ایجاد شده اند که شما با خیال راحت می توانید از منزل خارج شوید. قفل ها مقاومت بالایی را دارند و با ضربه باز نمی شوند که به این قفل ها قفل های برقی می گویند که می تواند تا فشار یک و نیم تن را تحمل نمایند. این قفل ها از دو بخش قفل و کانکتور برق تشکیل شده است که جهت نصب آن باید از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

شناخت انواع قفل برقی

قفل برقی مدل زنجیری

در ابتدای مقاله گفتیم که قفل درب باز کن زنجیری قفل هایی می باشند که در قدیم در پشت درب ها نصب می شد. نصب این مدل های زنجیری به این صورت می باشد که یک طرف آن زنجیر متصل به زبانه قفل درب بوده و طرف دیگر به چارچوب درب متصل می گردد. سیم کشی برقی قفل زنجیری بسیار قوی بوده ولی باز هم ماندگاری زیادی ندارد و دائم از تنظیم خارج خواهد شد. با بسته و باز شدن درب، فنری که داخل قفل می باشد کشیده شده و پشت ضامن می ماند. با فشار شستی درب باز کن ضامن عقب رفته و فنر رها می گردد و درب باز می شود.

 قفل مدل کله گاوی

در قفل های کله گاوی نوع سیم کشی به کار رفته به دلیل خصوصیات خاصی که دارد مورد توجه می باشد. قفل کله گاوی و سیم کشی قفل برقی به نسبت قفل زنجیری انتخاب بهتری می باشد و به دلیل اینکه زنجیر ندارد عمر بیشتری را دارد.

در نصب و سیم کشی این نوع قفل باید قفل مکانیکی درب باز شده و قفل در جای قفل مکانیکی درب نصب شود. در زمان  سیم کشی این قفل می توان آن را به یک  قفل شستی زنگ و یا یک ریموت وصل کرد که با کمک آن ها درب باز شود که در کل به دو دسته قفل کله گاوی شستی ‌­دار وقفل کله گاوی بدون شستی تقسیم می شود.

 قفل مدل مغزی

روش نصب کردن قفل مغزی به این صورت می باشد که بر روی چارچوب درب ها و در روبه روی زبانه قفل درب، متصل می شود. در نصب این قفل نیاز به کمی کنده کاری بر روی چارچوب درب می باشد تا قفل مغزی در جای خود قرار گیرد. کار این قفل مغزی، مغناطیسی است و زمان دریافت ولتاژ ضامن را که کار نگهداشتن قفل درب را دارد به عقب کشیده و اجازه می دهد درب باز شود. از این قفل بیشتر در مغازه های طلافروشی، مطب پزشکان و … استفاده می گردد.

قفل برقی مدل کابینتی

سری دیگری از قفل های برقی در باشگاه ها یا استخرها استفاده می شوند. این نوع قفل ها کوچک ولی بسیار کاربردی می باشند و بر روی کمدها نصب می شوند. کلیدهای این قفل ها به صورت مچ بند می باشند که هر کاربر می تواند آن را همراه خود و روی مچ خودش نصب کند. این قفل های ضد آب را با نام قفل های استخری هم می شناسند.

قفل برقی

روش نصب قفل برقی ریموت دار

در زمان نصب این مدل قفل ها باید به این نکته توجه کنید که در داخل چارچوب درب و در برابر زبانه قفل، سوراخ زبانه گشادتر باشد که قفل بتواند در چارچوب قرار گیرد و قابل تنظیم باشد. همچنین در هنگام نصب این مدل ها دستگیره متحرک در بیرون درب با یک دستگیره ثابت عوض می شود که فردی از بیرون نتواند درب را باز کند و این کار باز شدن درب فقط از راه قفل برقی باشد.

تفاوت قفل برقی درب ضد سرقت با قفل برقی درب چوبی

برای درب چوبی و درب ضد سرقت پکیج برقی ریموت دار شامل یک عدد قفل  مقابل برقی، یک عدد رسیور قفل برقی و تعداد دو عدد ریموت خواهد بود. قفل برقی که در این پکیج می باشد با توجه به اینکه که درب ضد سرقت یا چوبی است، متفاوت می باشد.

اختلاف بین قفل برقی در درب های ضد سرقت با قفل های برقی درب های چوبی، در بزرگ تر بودن سایز برش بر روی قاب آهنی در درب های ضد سرقت می باشد. به دلیل اینکه توپی های درب ضد سرقت از توپی های درب چوبی اندازه بزرگتری دارند، برش باید کمی بزرگتر باشد تا در زمان قفل کردن درب با کلید، توپی ها به راحتی داخل آن رفت و آمد کرده و با آن حفره روی چارچوب، درگیر شوند. قفل مقابل برقی را قفل برقی درب ضد سرقت، قفل برقی درب چوبی، قفل مغزی برقی، قفل لادری و قفل برابری الکتریکی هم می نامند.

مشخصات قفل های برقی

شما همیشه باید قفلی را برگزینید که دارای کارکرد عالی باشد. به طور مثال قفل های سیلندری که دارای قدرت بالایی می باشند و دوام آن ها به نسبت مدل های  سنتی قفل های برقی بیشتر می باشد. در این قفل ها ایمنی بیشتر  بوده و افراد می توانند جهت آرامش خیال بیشتر چراغ هشدار هم، به  آن اضافه کنند. همینطور افراد می توانند از قفل های برقی استفاده کنند که این مدل ها با کارت باز و بسته خواهند شد و به نوعی کنترل عبور و مرور افراد را دارد وکاملا ضد سرقت می باشد. این نکته را باید بدانید که قیمت این مدل قفل ها زیاد می باشد ولی با توجه به مزایایی که دارد در بین خریداران، محبوب می باشد. این قفل ها کلیدهای مخصوص به خود را دارد و به راحتی از روی آن ساخته نمی شود و می توان آن ها را بر روی آیفون تصویری نصب کرد و به دلیل اینکه عمر بالا و مقاومت بالایی دارند برای مکان هایی که دارای رفت و آمد بالایی می باشند، مناسب می باشد و افراد می توانند با توجه به کارایی که دارند مدل های مختلفی را انتخاب نمایند.

مزایای استفاده کردن از قفل برقی چیست؟

بیشتر افراد به دلیل امنیت بالا و کارایی هایی که قفل برقی دارد بر روی درب های خود در ساختمان هایشان از این مدل قفل های برقی نصب می کنند که دارای مزایای زیر می باشد.

داشتن امنیت بالا

این مدل قفل ها با ضربه یا شکستن باز نمی شود و همین می تواند خیال افراد را از بابت امنیت بالا راحت نماید. قفل را می توان سه قفله کرد و جهت باز شدن آن نیاز نیست حتماً از کلید استفاده شود و فرد می تواند با فشار یک دکمه درب را باز کرده و درب مجدداً بعد از بستن به طور خودکارسه قفله شود که این موضوع باعث می شود که امنیت بالا باشد.

توانایی کنترل از راه دور

قفل های برقی این امکان را دارند که بر روی ریموت و آیفون نصب شوند و در صورتی که این قفل ها به آیفون نصب گردد شما خواهید توانست از راه دور هم درب مکان خودتان را کنترل نمایید. مانند درب پارکینگ که بدون نیاز به پیاده شدن و با کمک یک ریموت کنترل باز می شود.

قابلیت نصب آسان

جهت نصب کردن این قفل ها نیاز به فرد متخصص و یا دانستن مهارت خاصی نمی باشد و به آسانی می توانید قفل برقی را بر روی درب ساختمان خود نصب نمایید.

سازگار شدن با سیستم امنیتی ساختمان

در فضاهایی که نیاز است ورودی و خروجی ساختمان تحت کنترل باشد می توان از این مدل قفل‌ها بهره برد که دارای سیستم کنترل تردد، شناسایی اشخاص از طریق کارت و همچنین اثر انگشت باشد.

معایب نصب قفل های برقی

قفل های برقی هم مزایای دارند و هم معایبی که در ادامه خواهیم گفت. البته در برابر مزایای زیادی که دارند این معایب مهم نمی باشند.

قیمت گران تر نسبت به قفل‌های معمولی

زمانی که ما از یک قفل توقع امنیت بالا را داریم باید بالا بودن قیمت آن به نسبت قفل های معمولی را هم قبول نماییم.

نصب نشدن بر روی برخی درب ها

به دلیل اینکه قفل های برقی دارای وزن بالایی می باشند نمی توان آن ها را بر روی هر دری نصب نمود و نیاز است تا بر روی درب هایی باشند که محکم هستند.

امکان خطای سیستمی

این قفل ها به صورت نیمه هوشمند می باشند و ممکن است به دلیل نوسانات برق با دستکاری خطا دهند و با توجه به داشتن سیستم امنیت داخلی آن از باز شدن درب جلوگیری می کند.

روش تعمیرات قفل ریموت دار

قفل برقی ریموت دار قفلی بسیار حساس است و شما در زمان نصب آن بهتر است از افرادی کمک بگیرید که دارای تجربه و تخصص در این زمینه باشند، زیرا در صورتی که خراب نصب گردد امنیت افراد ساکن در ساختمان به خطر می افتد.

قیمت انواع قفل ریموت دار

قفل های ریموت دار دارای قیمت های مختلفی است و این دلیل تفاوت قیمت با توجه به کارایی، جنس و نوع آن ها می باشد. قیمت تقریبی آن ها از یک میلیون تومان تا حدود 5 میلیون می باشد که با توجه به اینکه ساخت کدام کشور می باشد متغیر است.

طریقه سیم کشی قفل برقی ریموت دار

در این بخش روش نصب قفل کله گاوی را آموزش خواهیم داد:

قبل از انجام دادن سیم کشی قفل برقی درب حیاط، باید قفل قبلی را از روی درب باز نمایید و در صورتی که قفل آن جوشکاری شده باشد باید با سنگ فرز آن را برش دهید.

بعد از اینکه محل نصب آماده شده باید پایه زیر قفل بر روی درب نصب شود. این کار با کمک دریل یا جوشکاری بر روی درب انجام می شود.

برای اینکه مطمئن شوید که سیم کشی قفل برقی در مکان مناسبی قرار است نصب شود به طور موقت آن را بر روی پایه و مکان هایی که قرار است سوراخ شود را علامت بگذارید و سپس پایه را بر روی درب دریل کاری یا جوشکاری نمایید.

در این مرحله سیم تغذیه را در محل خود نصب کرده و دقت نمایید که تغذیه قفل ۱۲ ولت متناوبی می باشد و فرقی بین نصب سیم ها به هر یک از پین‌های بوبین وجود ندارد.

جهت نصب گیره قفل و گیره ثابت، باید در ابتدا پایه گیره قفل کله گاوی را بر روی درب موردنظرپیچ کرده و بعداً توسط پیچ­­‌های آلنی خود گیره را روی پایه نصب کنید.

در مرحله آخر می توانید قاب را روی قفل که دارای 2 مهره آلنی است، ببندید و از بخش انتهایی آن جایگذاری نمایید.

نکات مهم در زمان نصب قفل برقی

در صورتی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارید بهتر است نصب قفل برقی را به قفل سازان حرفه ای بسپارید. در صورتی که خودتان آشنایی دارید و دوست دارید این کار را انجام دهید باید نکات زیر را رعایت نمایید:

  • بررسی دقیق منبع تغذیه و اطمینان از اتصال قفل به برق.
  • دریافت ولتاژ کافی از سمت منبع تغذیه( ولتاژ باید 12 ولت باشد).
  • دریافت برق کمتر از 12 ولت عملکرد نامناسب قفل و باز نشدن آن را دارد.
  • دریافت برق بیشتر از 12 ولت، باعث گرم شدن بیش از حد سیم یا سوختن آن می شود.

نتیجه گیری :

قفل های برقی از جمله تکنولوژی هایی است که دارای امنیت بالایی می باشد و این موضوع آن را از بقیه مدل ها متمایز کرده است. این قفل دارای انواع مختلفی می باشد که شما می توانید با توجه به بودجه خود مدل مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی مکان خود نصب نمایید. برای نصب این قفل می توانید از کارشناسان با تجربه تهران کلید کمک بخواهید.

متخصصین کلیدسازی شبانه روزی آماده کمک رسانی به تمام شهروندان تهرانی در تمام مناطق تهران می باشند. کافیست جهت باز نمودن، تعمیرات قفل درب های معمولی و ضد سرقت، خراب شدن درب اتوماتیک شیشه ای خود در هر زمان از شبانه روز و در هر منطقه از تهران با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۳۴۲۶۹۶ (کلیک جهت تماس) تماس بگیرید و کارشناسان را در محل خود داشته باشید.

می توانید مقاله زیر را هم مطالعه نمایید:

انواع قفل ضد سرقت و کاربرد آن ها

طريقه نصب قفل برقی ريموت دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *