کلید کامپیوتری چیست؟

از مواردی که همیشه برای افراد در مکان های مختلف مهم می باشد این است که بتوانند امنیت آن مکان را تامین نمایند. این موضوع با پیشرفت تکنولوژی و تولید شدن انواع کلیدهای مختلف صورت گرفته است. این نکته درست است که عملکرد تمام کلیدها یکسان می باشد ولی نکته مهم در تفاوت بین عملکرد آن ها می باشد. از کلیدهایی که به دلیل امنیت بالا مورد توجه می باشد، کلید کامپیوتری است.

آشنایی با کلید کامپیوتری

کلید کامپیوتری به کلیدی می گویند که مدل ساخته شدن وهمینطور ساچمه بندی آن مدرن باشد و برعکس بقیه کلیدهای قدیمی به صورت غیرخطی و ساچمه ای طراحی می شوند. این کلیدهای کامپیوتری به جای دنده حفره های ریز و درشتی در بدنه خود دارند. به دلیل اینکه این نوع طراحی دو طرفه می باشد در باز و بسته شدن تفاوتی وجود ندارد و دلیل تفاوت آن نوع طراحی با امنیت بالا می باشد.هر چقدرعمق این حفره های روی کلید بالاتر باشد امنیت آن هم بیشتر می شود. در ادامه ویژگی های این کلید و تفاوت آن با کلیدهای معمولی را شرح خواهیم داد.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطاله نمایید:

نحوه ساخت کلید برای باز کردن قفل منزل شما

خصوصیات اصلی کلید کامپیوتری

از تجهیزات مهم و ضروری جهت بالا بردن امنیت، کلید و قفل مکانیکی می باشد. از اول ساخت انواع کلیدها اصول ساختن آن ها ثابت بوده ولی ساختارشان متفاوت می باشد. اگر به صورت کلی بخواهیم مراحل عملکرد آن ها را بگوییم آزاد کردن مغزی و درگیری زائده اول با زائده بعدی و در نهایت حرکت زائده اول جهت انتقال به زبانه قفل و باز شدن آن می باشد. خصوصیات مهم این کلیدها با بقیه کلیدها دوطرفه ساختن آن ها می باشند به نحوی که جهت باز شدن قفل نیازی به باز کردن زبانه آن نمی باشد.

این خصوصیت مهمترین فرق بین این کلیدهای با کلیدهای معمولی بوده و باید توجه نمایید که حتماً کلید کامپیوتری که خریداری می نمایید اصل باشد. زیرا این امکان وجود دارد که با پرداخت هزینه زیاد کلید کامپیوتری تقلبی دریافت نمایید که امنیتی ندارند. از خصوصیات مهمی که باعث بالا رفتن استقبال افراد از این نوع کلیدها شده است، امکان نصب این قفل ها بر روی درب های چوبی و آهنی می باشد که رضایت افراد را به دنبال دارد. با خریدن یک کلید کامپیوتری نیازی به تغییر یا تعویض درب ها ندارید و می توانید از استحکام  بالای این کلیدها که دیرتر از بقیه کلیدها خراب می شوند، بهره ببرید.

کلید های کامپیوتری را می توان به چندین مدل گوناگون تقسیم نمود:

  •     کلیدهای کامپیوتری دو شیار یا دو لبه
  •     کلیدهای کامپیوتری 10 ساچمه
  •     کلیدهای کامپیوتری 6 ساچمه
  •     کلیدهای کامپیوتری 10 ساچمه رمز گذاری شده

تفاوت بین کلید کامپیوتری و کلید معمولی

کلید ابزاری جهت باز شدن قفل ها می باشد. کلیدهای معمولی عملکردی شبیه هم ولی با ساختارهای متفاوت دارند که به همین دلیل از قدیم تاکنون تغییر و تحول زیادی را تجربه کرده اند. ساخت این کلیدهای معمولی با ایجاد شیارهایی بر روی بدنه می باشد که برای همان قفل است. علاوه بر این موارد در ساختار امنیت هم کاری معمولی دارد. سطح کلید معمولی دارای پستی و بلندی هایی می باشد که با توجه به نوع قفل می تواند باعث باز شدن زبانه شود.

با اینکه این کیلدها در طول زمان دچار تغییراتی شده اند ولی در کل با کلیدهای کامپیوتری متفاوت می باشند.

کلید معمولی

برعکس کلید های معمولی، کلیدهای کامپیوتری دارای حفره هایی بر روی سطح کلید می باشد که قطراین کلیدها به طور معمول 5.2 میلی متر بوده وعمق سوراخ ها و حفره های روی آن محدود خواهد بود.

اگر امنیت بیشتری را می خواهید باید کلیدهایی با حفره های بالاتر وعمیق تر انتخاب نمایید.

کلید کامپیوتری

مهم ترین مزایای و معایب کلیدهای کامپیوتری

هدف ازعرضه کلیدهای کامیپوتری داشتن امینت بالاتر بود و با زیادتر شدن آن ها دستگاه های تکثیرشان هم بیشتر شده و کپی آن ها به راحتی قابل انجام می باشد و به سایر کلیدها برتری ندارد. مزیت مهم آن ها به نسبت سایر کلیدها دو سویه بودن آن ها بوده که می توان کلید را در دو جهت استفاده نمود.

خریدار باید در زمان خرید کلید کامپیوتری به این نکته دقت نمایید که ممکن است یک کلید چندین قفل را باز نماید که به این ترتیب امنیت آن دچار چالش شده و جزو معایب آن حساب می شود.

انواع کلید کامپیوتری

هزینه کپی یک کلید کامپیوتری

هزینه کپی نمودن یک کلید کامپیوتری از سایر کلیدهای ساختمان بیشتر می باشد و این هزینه ها با توجه به نوع کلید و یا قفل آن مختلف خواهد بود. در صورتی که این کلیدها برای درب های مدرن هم استفاده شود در صورت گم کردن کلید اصلی متحمل هزینه های بالاتری خواهید شد. از موارد دیگر می تواند به هزینه های کپی این کلیدها در محل کارگاه یا در حضور مشتری اشاره نمود که با توجه به این زمانبندی و سایر نکات دیگر قیمت متفاوت خواهد بود.

نتیجه گیری :

با توجه به این که یکسری از قفل ها یا کلیدهای کامپیوتری ارزان وارد بازار شده اند که به جای اینکه پستی ها و بلندی ها تکان دهنده پین بر روی لبه کلید باشد بر روی سطح کلید حفره ایجاد شده است، دقت نمایید که برای امنیت بالاتر هزینه نمایید تا این قفل های چینی ارزان که به همراه 7 الی 10 کلید به بازار عرضه می شوند را تهیه ننمایید.

در صورتی که با کلید یا انواع قفل خود مشکل پیدا کردید می توانید فوراً با کلید سازی شبانه روزی تهران کلید تماس گرفته که در اسرع وقت با موتور در تهران به مکان شما رسیده و مشکل شما را رفع نمایند.

کلید کامپیوتری چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *