نحوه روشن کردن ماشین بدون سوئیچ

همه ما ممکن است حتی یک بار با گم شدن سوئیچ ماشین خودمان مواجه شده باشید خب در این مواقع با گرفتن شماره تلفن تهران کلید می تونید اقدام به ساخت سوئیچ یدک کنید. اما بعضی اوقات برای هر کسی پیش میاد که در مسافرت باشد و ناگهان سوئیچ ماشین را گم کند یا سوئیچ داخل استارتر بشکند و به دلیل آنتن دهی ضعیف گوشی توانایی تماس گرفتن با کلیدساز نداشته باشد در این مواقع روشن کردن ماشین بدون سوئیچ می تواند کارآمد باشد. پشت استارتر خودرو چهار سیم اصلی وجود دارد که هر کدام کارایی خود را دارند و یکی از آنها می تواند منجر به روشن کردن ماشین بدون سوئیچ خودرو شود. با ما همراه باشید تا این آموزش را به صورت کامل فرا گیرید شاید در مواقع اضطراری به کار شما بیاید.

می توانید مقاله مرتبط زیر را مطالعه نمایید:

گم شدن سوئیچ خودرو


به دلیل استفاده از سیستم ایموبلایزر در خودروهای امروزی امکان روشن شدن ماشین با هر سوئیچ خودرویی نیست. بذارید راحت به شما بگوییم که داخل سوئیچ خودرو یک تراشه الکترونیکی است که داخل آن کد دسترسی وجود دارد. یعنی با وارد کردن سوئیچ خودرو داخل استارتر در کمتر از یک ثانیه کد دسترسی ماشین به استارتر خودرو فرستاده می شود و اگر با هم مطابقت داشته باشه امکان روشن شدن خودرو هست. بنابراین روشن کردن ماشین بدون سوئیچ تنها برای ماشین های قدیمی مثل پیکان امکان پذیر است.

نحوه روشن  کردن ماشین بدون سوئیچ خودرو

این روش تنها برای ماشین های قدیمی چون پیکان کاربرد دارد که گاهی اوقات به دلیل فرسودگی مغزی قفل استارتر ماشین امکان روشن کردن ماشین با چاقو وجود دارد. اگر با چاقو هم روشن نشد کافیه چهار سیم اصلی پشت سوئیچ ماشین را پیدا کنید.

سیم اول پشت استارتر ماشین

این سیم کمی کلفت است و به رنگ سفید است که مستقیما از باطری ماشین به پشت سوئیچ متصل شده است. این سیم وظیفه برق رسانی به استارتر خودرو را دارد. راه تشخیص سیم اول این است اگر به بدنه خودرو بزنید کمی جرقه می زند.

نحوه تشخیص سیم دوم

اگر با وصل کردن سیمی دیگر به سیم اول شاهد روشن شدن ضبط خودرو شدید به آن سیم نام ACC بزنید.

نحوه تشخیص سیم سوم

در صورت اتصال سیم دیگر به سیم اول اگر پمپ بنزین روشن شود یا آمپرهای روی صفحه های کیلومتر شروع به حرکت کردند به آن نام IGN یا ۱۵ دهید.

نحوه تشخیص سیم استارتر ماشین

اگر سیمی را به سیم اول وصل کردین و استارت ماشین شروع به کار کرد مشکل شما برطرف شده است.

به نکات زیر توجه نمایید:

  1. تنها به دنبال چهار سیم اصلی پشت استارتر ماشین باشید چرا که مثلا ممکن است سیم IGN یک اشتراک هم داشته یاشد که مثلا برف پاک کن و سایر دستگاهها را فعال کند که بسته به نیاز یا شرایط از آن استفاده کنید.
  2. در صورتی که خودرو شما به ایموبلایزر مجهز باشد تنها با خواندن کدهای دیجیتال روی سوئیچ ماشین می توانید خودرو خود را روشن کنید و کارهای بالا بی فایده است.
  3. به دلیل پیشرفته بودن برخی از خودروها حتی قابلیت روشن کردن ماشین توسط دیجیتال ساز ماهر نیست و باید تنها کد دسترسی را از نمایندگی خودرو بگیرید تا بتوانید از روی آن سوئیچ یدک بسازید.

اگر سوئیچ خودرو را گم کردین یا داخل استارتر ماشین شکسته است و با چرخاندن سوئیچ خودرو به حالت استارت ماشین خاموش می شود کافیه با تهران کلید تماس بگیرید تا یک سوئیچ یدکی برایتان بسازد.

نحوه روشن شدن ماشین هنگام گیر کردن سوئیچ

گیر کردن سوئیچ خودرو داخل استارتر

همه افرادی که ماشین دارند حداقل یک بار براشون پیش آمده که هنگام خاموش کردن ماشین نتوانند سوئیچ را در بیاورند و به نوعی سوئیچ گیر کند. در این مواقع بهتر است اول به بررسی دلایل گیر کردن سوئیچ خودرو بپردازید و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

روی استارتر ماشین چند حالت وجود دارد؟

به طور کلی روی استارتر هر ماشین چهار حالت وجود دارد که باید کاملاً به آنها آشنا باشید.

حالت اول LOCK یا همان قفل می باشد.

با قرار دادن سوئیچ به حالت LOCK علاوه بر خاموش شدن موتور ماشین، عملا فرمان خودرو قفل می شود و قابلیت چرخیدن غربیلک فرمان وجود ندارد. البته تنها در این حالت قابلیت خارج کردن سوئیچ وجود دارد.

حالت دوم ACC یا تجهیزات جانبی می باشد.

با قراردادن سوئیچ در این حالت می توان از تجهیزات جانبی برقی خودرو همچون رادیو استفاده نمود. دراین وضعیت نیز موتور در حالت خاموش قرار دارد.

حالت سوم ON یا روشن می باشد.

با قرار گرفتن سوئیچ خودرو در این حالت سیستم های برقی، مدار جرقه زنی و نشانه ها و هشدارهای نمایشگر جلو داشبورد روشن می گردند اما موتور خودرو همچنان خاموش خواهد بود.

حالت چهارم استارت یا راه اندازی مجدد ماشین می باشد.

با قرار دادن سوئیچ در این وضعیت موتور راه اندازی می شود وبعد از روشن شدن موتور و برداشتن دست از روی سوئیچ به طور مجدد به حالت ON باز خواهد گشت.

بنابراین منظور از ON یا روشن بودن در این وضعیت، روشن بودن موتور نمی باشد بلکه منظور باز بودن مدارات الکتریکی خودرو می باشد.

چه زمانی نیاز به تعویض مغزی سوئیچ ماشین دارید؟

اگر سوئیچ خودرو را داخل استارتر به حالت START   قرار دادید و ماشین خاموش شد نیاز به تعویض مغزی سوئیچ دارید.

از کجا مطمئن شویم که مغزی سوئیچ خودرو خراب است؟

  1. یک سیم از مثبت باطری به مثبت کوئیل متصل کنید و بعد دنده را در حالت خلاص قرار داده و مجدداً استارت بزنید.
  2. در این صورت اگر با برداشتن دست از روی سوئیچ دیگر خودرو خاموش نشد سوئیچ یا مغزی سوئیچ را تعویض کنید.
  3. در صورتی که باز هم خاموش شد احتمالا کوئیل شما ضعیف شده یا خراب شده است.

روشن شدن خودروی دارای ایموبلایزر

جهت روشن کردن خودرو بدون سوئیچ زمانی که خودرو دارای سیستم ایموبلایزر می باشد کار سختی می باشد و با موارد قبل متفاوت می باشد. روش روشن کردن خودرو در این مدل خودروها تقریبا غیرممکن می باشد. این کار زمانی می باشد که بتوانید ایموبلایزر را غیرفعال کنید. سیستم ایموبلایزر با کدهای دیجیتال بر روی کلید سوئیچ فعال می شود. غیر فعال کردن آن به دو روش می باشد.

شما وقتی می توانید سیستم ایموبلایزر را غیر فعال کنید که سوئیچ از لحاظ فیزیکی با سوئیچ اصلی خودروی شما یکی باشد و در روش دوم روش غیرفعال کردن خودرو این است که کدی که توسط ریموت تولید شده با کد واحد مرکزی یکی باشد. برای این کار شما باید از یک کلیدسازی سیار و معتبر کمک بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.  

سوئیچ خودرو شکسته شده داخل قفل

در ادامه صحبت روشن کردن خودرو بدون سوئیچ شاید برای افراد پیش بیاید که سوئیچشان داخل قفل بشکند. این شکسته شدن باعث می شود که خودرو روشن نشود. برای اینکه بتوانید سوئیچ شکسته شده را از داخل دربیاورید باید از یک اسپری روغن یک سیم محکم و ابزار استفاده کنید.

ابتدا روغن را داخل استارتر اسپری کنید و با یک سیم محکم سوئیچ شکسته شده را دربیاورید. مقداری که از سوئیچ را دربیارید مابقی را می توانید با انبردست خارج کنید و بعد خودرو را به روش هایی که در بالا گفته شده بدون سوئیچ روشن کنید.

سایر روش های روشن شدن خودرو بدون سوئیچ

  • استفاده از پیچ گوشتی و چکش : شما با کمک یک پیچ گوشتی و چکش می توانید موتور را روشن کنید که البته کار خطرناکی می باشد. در این روش در واقع شما پین های قفل را از کار می اندازید. این روش ممکن است به مکانیسم سوئیچ آسیب برساند. جهت دسترسی به فلیپ های داخلی بخش احتراق سرپیچ گوشتی را داخل کرده و آن را بچرخانید.
  • روش موتور داغ: در صورتی که خودروی شما معمولی می باشد این روش راه هم امتحان کنید. پوشش پلاستیکی روی ستون فرمان را برداشته و به سیستم جرقه زنی خودرو دسترسی پیدا کنید. سیم باطری قرمز بوده و سیم های بخش احتراق زرد یا قهوه ای می باشند. شما با رعایت اصول ایمنی انتهای سیم باطری را به سیم برق وصل کنید و در این زمان باید موتور خودرو روشن گردد.
  • استفاده از سیم کویل قرمز: برای افرادی که با مکانیک خودرو آشنا می باشند این روش مناسب است و در خودروهای قدیمی بیشتر کارایی دارد. برای این کار ابتدا به زیر کاپوت خودرو رفته و سیم کویل قرمز را پیدا کنید. سیم را به ترمینال مثبت باطری با کمک کابل جامپر وصل کنید. سپس اتصال سیم برقی استارت را به ترمینال مثبت باطری انجام دهید. به دلیل اینکه موتور خودرو روشن می باشد این کار خطرناکی می باشد.

نتیجه گیری :

در مدل‌ خودروهای مدرن که از ایموبلایزر استفاده می‌کنند باید کلید اصلی را نزدیک سوئیچ استارت داشته باشید. در صورتی که ایموبلایزر توسط ترانسپوندر موجود در کلید باز نشود، نمی توان کاری انجام داد که خودرو روشن شود و این روش ها جواب دهی ندارند.

نحوه روشن کردن ماشین بدون سوئیچ

12 دیدگاه در “نحوه روشن کردن ماشین بدون سوئیچ

  • فروردین 10, 1400 at 3:09 ب.ظ
    Permalink

    ممنون خوب بود

    پاسخ
  • تیر 13, 1400 at 8:08 ب.ظ
    Permalink

    تو بگو داس پرایدو چجوری یکسره میکنم

    پاسخ
  • خرداد 23, 1401 at 6:57 ق.ظ
    Permalink

    خیلی خوب بود

    پاسخ
  • تیر 1, 1401 at 5:14 ب.ظ
    Permalink

    سلام خودرو تیبا دو خریدم که فروشنده سوییچ یدک نداد و فقط یک سوییچ داد که در موقع لزوم بعنوان یدکی فقط درب ماشین رو باز میکنه ..الان سوییچ اصلی شکسته و فقط همان یدک معمولی همراهم هست ایا میشه با اون استارت بزنم اابته استارت میخوره ولی روشن نمیشه کمکم کنید لطفا

    پاسخ
  • مرداد 16, 1401 at 12:47 ب.ظ
    Permalink

    درود بر همگی.در هر صورت نیت ایشون خیر بوده ک زحمت کشیده اطلاعاتی در این خصوص گذاشتن هرچند خلاصه اما برای یکی مثل من ک هیچی بلد نبودم و ماشینم در روز عاشورا روشن نمیشد ک برم نذری بگیرم کارآمد بود.

    پاسخ
  • آبان 20, 1401 at 2:08 ق.ظ
    Permalink

    سلام ببخشید ۲۰۶ مدل ۸۱ دارم امروز متوجه شدم با هر کلیدی حتی یه ذره از کلید و چاقو هم بکنم داخل و بپیچم‌ماشین روشن میشه ولی‌قبلا تا سوئیچ اصلی نبود نمیشد.این اشکال از چیه؟ و اینکه ایا چون سوئیچ اصلی کنارم بود و با چاقو اینکارو کردم شده؟ یعنی سوئیچ اصلی وقتی هست کنارش امکانش هست با حتی چاقو که فقط سرش رو داخل کنی ماشین روشن شه؟

    پاسخ
  • فروردین 24, 1402 at 9:08 ب.ظ
    Permalink

    کدوم سیستم ضد سرقت امروز پرشیا ما رو دزدیدن در خونه پارک بوده ماشین صفر کلا 8ماه کار کرده خدا نکنه دزد زوم کنه خدا ذلیلشون کنه که اینطوری با زندگی مردم بازی میکنن

    پاسخ
  • مرداد 20, 1402 at 2:21 ق.ظ
    Permalink

    من ماشینم تیبا ۲هست ۶ماه هست روشن نمیشه کمکم کنید

    پاسخ
  • مرداد 20, 1402 at 5:42 ق.ظ
    Permalink

    سلام من تیبا دو دارم تا به امروز سیم کشی کویل استارت همه را عوض کردم باز ماشین روشن نمیشه علان ۶ ماه هست راهنمای کنید

    پاسخ
  • مرداد 24, 1402 at 10:49 ق.ظ
    Permalink

    سلام خسته نباشید من تیبا دو دارم ۶ماه هست روشن نمیشه هراستادی اوردم گفتن ی قطعه عوض کردم زمانی استارد میزنم قفل درها بازی میکند روشن نمیشه تورا خدا راهنمای کنید کرایه کشم همه چیز عقب افتادم خ

    پاسخ
  • آبان 7, 1402 at 4:17 ب.ظ
    Permalink

    تیبا و دارم سوییچ خورده شده وفقط دررابازمیکند البته همه کار میکنه فقطموقع استارت ماشین روشن نمیشه

    پاسخ
  • آبان 7, 1402 at 4:18 ب.ظ
    Permalink

    تیبا و دارم سوییچ خورده شده وفقط دررابازمیکند البته همه کار میکنه فقطموقع استارت ماشین روشن نمیشه
    بله تکراری فرستادم چون جواب ندادید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *