انواع قفل

تاریخچه انواع قفل

از گذشته تاکنون انسان همواره به دنبال شیوه ایی برای ایجاد امنیت بوده است. یکی از اختراعات بشر برای ایجاد امنیت و محفوظ نگه داشتن اشیاء گرانبها، ساخت قفل و کلید بوده است. اولین قفل ۴٠٠٠ سال پیش در مصر باستان اختراع و مورد استفاده قرار گرفت. این قفل دارای یک کلید چوبی (با زائده هایی بر روی آن) بود که موجب بیرون آمدن میله داخل قفل می شد. امروزه نیز قفل های استوانه ای فلزی هنوز هم با همان ساز و کار قدیم کار می کنند. در قرون وسطی قفل ها پیچیدگی بیشتری به خود گرفتند و با ظرافت بالایی ساخته می شدند. ما در این مقاله به شناخت قفل ها و انواع آن و قفل الکترونیکی می پردازیم.

ساز و کار قفل و کلید به این صورت است که برآمدگی و زائده های مخصوص روی هر کلید که روی آن تراشیده شده است موجب بالا رفتن یک ردیف میله کوچک می شود که باعث چرخش توپی قفل و باز شدن آن می شود. به این قفل ها، قفل های ضامن دار نیز گفته می شود.

در قفل و کلید های قدیمی در صورت گمشدن هر کدام از آن ها دیگری بلا استفاده است زیرا این قفل و کلیدها تنها مکمل همدیگر هستند. اما امروزه در قفل های رمزی (حرفی) این مشکل حل شده است و سازوکار این قفل ها بر اساس وارد کردن ترکیب خاصی از حروف یا اعداد می باشد. می توان بدون تعویض این قفل ها رمز آن ها را عوض کرد.

کلون دان (قفل رومی)

این قفل دارای یک کلون چوبی محکم درون بدنه قفل واقعی است که بدنه قفل از طریق گل میخ های بزرگ آهنی دست ساز به یک لنگه در متصل است. در روی لنگه دیگر ماده ای قرار دارد که کلون در درون آن قرار می گیرد.

قفل و انواع آن

قفل کلون دار

این قفل جزو قدیمی ترین قفل ها می باشد. قدیمی ترین قفل کلوندار مربوط به خرابه‌های خرساباد نزدیک شهر باستانی نینوا است. این قفل دارای شکافی به نام کلید خور است که کلید از آن وارد می شود. اصول قفل های امروزی بر اساس همین قفل ها می باشد.

قفل استوانه ای

این قفل دارای کلیدی مسطح (با یکسری دندانه در طول یک طرف آن) است که درون قسمتی از قفل که به شکل استوانه قرار می گیرد. درون این استوانه یک بادامک ( در حال تماس با زبانه) قرار دارد که با قرار گیری کلید در استوانه و چرخش آن این بادامک زبانه را به عقب کشیده و درب را باز می کند. استوانه تنها در صورت ورود کلید می چرخد.

قفل الکترونیکی

امروزه قفل الکترونیکی به بازار آمده است که جایگزین بسیار خوبی برای قفل های مکانیکی می باشد. این قفل های الکترونیکی از طریق ورود رمزی که قبلا به حافظه داده شده باز می شوند. تنها در صورت تطابق رمز وارد شده با رمز موجود در حافظه، قفل های الکترونیکی باز می شوند و همین امر موجب امنیت بالای این درب ها شده است.

نتیجه گیری :

بعضی از این قفل های الکترونیکی مانند قفل ماشین نیز از طریق کنترل از راه دور (به وسیله امواج فراصوت) باز و بسته می شوند. و برخی دیگر مانند قفل های هوشمند هتلی با استفاده از کارت های دارای نوار مغناطیسی و وارد کردن کد باز می شوند. شما ” ساکنین تهرانی محترم “می توانید در صورت خرابی مغزی قفل درب و نیاز به تعویض مغزی آن، با کلید سازی شبانه روزی تهران کلید با شماره تلفن   ۰۹۱۲۲۳۴۲۶۹۶ (کلیک جهت تماس)تماس گرفته و تمام قطعات مغزی قفل معتبر را از تهران کلید خریداری کنید و از کمک کارشناسان تهران کلید در رفع مشکل استفاده نمایید.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

معرفی قفل های هوشمند هتلی

قفل و انواع آن
کلیدواژه‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *