انجام رگلاژ درب خودرو برای رفع گیر قفل درب

درب های خودروها جوری طراحی شده اند که در زمان رانندگی به راحتی باز نخواهند شد. مثل درب کاپوت و صندوق عقب که بسیار مقاوم می باشند. درب خودرو تفاوتی که با این دو دارد این است که به صورت دائمی باز و بسته می شود و پس از استفاده زیاد ممکن است دیگر باز نشده و مجبور به رگلاژ درب خودرو شوید.

می توانید مقاله مرتبط زیر را مطالعه نمایید:

نحوه در آوردن سوئیچ شکسته از قفل خودرو

سیستم کار درب خودرو

درب ها در بیشتر خودروها، مکانیکی می باشد و هنگامی که دسته درب را می کشید تا از آن پیاده شوید میله ها حرکت کرده و با آزاد کردن ضامن از قلاب باعث باز کردن درب خواهند شد. در بخش بیرونی درب هم یک سیم نازک فلزی وجود دارد که با قطعه فلزی که به آن وصل است کشیدن درب انجام می گردد. حالا اگر کار این چفت و حلقه مختل شده باشد و قفل درب گیر می کند باید برای رفع آن درب را رگلاژ نمود که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

علت خراب شدن قفل درب خودرو

انحنا پیدا کردن میله ها

در بیشتر موارد میله های سیستم مکانیکی خودرو، تغییر شکل داده و زمانی که درب خودرو را از داخل باز می نماییم به دلیل این انحنا، کشش کافی برای باز کردن نخواهد داشت.

مشکل در درزگیر درب خودرو

درزگیرهای درب های خودرو در استفاده زیاد، ممکن است پاره و یا فرسوده گردند و احتیاج به عوض کردن داشته باشند.

شکسته شدن دسته پلاستیکی درب

زمانی که دسته درب خارجی گیر کند و به حالت اولیه باز نگردد در واقع قطعه فلزی آن به جای قبلی آن برنگشته است.

پارگی سیم فلزی

سیم فلزی موجود در درب خودروها در اثر گذشت زمان فرسوده شده و پاره می گردد.

افتاده شدن درب خودرو

در اثر مرور زمان و به دلیل وزن سنگین درب، لولا های آن به پایین خم می گردد و چفت و قلاب درب روبه روی هم قرار نمی گیرند. صدای اضافه در زمان باز و بسته شدن درب خودرو نشان از این مشکل دارد که ممکن است بیشتر گردد.

رگلاژ کردن درب خودرو

مشکل در درب خودرو معمولاً به راحتی برطرف می گردد. می توان با یک متخصص تعمیرات قفل درب تماس گرفته و از آن ها بخواهید که مشکل را برطرف نمایند. در صورتی که خود شما می خواهید رگلاژ درب خودرو را امتحان نمایید باید روکش درب را باز کنید و به بخش های مکانیکی آن نگاهی بیاندازید. جهت باز نمودن روکش درب خودرو نیاز است پیچ هایی را در نقطه های مختلف وجود دارد، باز نمایید. پیچ ها در پشت دسته داخل درب، زیر دسته تکیه گاه و نزدیک به پنجره خودرو وجود دارند.

مراحل رگلاژ کردن درب خودرو

روش کار رگلاژ درب خودرو

هر درب خودرو مانند درب پژو و پراید و… بعد از چند وقت دچار گیر در قسمت قفل درب خودرو می شود. در این هنگام حتما برای انجام رگلاژ درب خودرو برای رفع گیر قفل درب این را باید پیش کلیدساز ببرید ولی با توجه به این مقاله و نحوه آموزش رگلاژ اگر دقت لازم را انجام دهید به راحتی می توانید رگلاژ درب خودرو را خودتان انجام دهید.

مراحل رگلاژ کردن درب خودرو

موارد مورد نیاز برای اینکار شامل موارد زیر است

  • گیرس
  • دو سو تخت
  • آلن ستاره ای
  • آچار ۱۰
  • چهار سو
 رگلاژ کردن درب خودرو

گریس از مخلوط یک غلیظ کننده (صابون فلزی) با یک روانساز (روغن) ساخته می‌شود که موقع گیر کردن قفل درب یا حتی لولای درب خانه خود برای رفع صدای جیر جیر کردن آن از گریس استفاده می کنند. به نوعی گریس یک نوع روغن روانکاری است که برای درب خودرو استفاده می شود.
برای رگلاژ درب خودرو ابتدا باید خودرو را در جایی صاف پارک کنید سپس با آلن ستاره ای پیچ های قفل و پیچ های گیره قفل را کمی شل می کنید و گریس را به زبانه و گیره بمالید و پس از این کافیست تنها درب را چند بار باز و بسته کنید تا گیر قفل درب بر طرف شود.

نتیجه گیری :

اگر شما هم به مشکلی در درب خودروی خود برخورد کرده اید و نمی توانید آن را برطرف نمایید می توانید به متخصصین تهران کلید تماس بگیرید و کار تعمیر و رگلاژ خودروی خود را به آن ها بسپارید. شماره تماس ۰۹۱۲۲۳۴۲۶۹۶ (کلیک جهت تماس) در هر لحظه آمادگی ارائه خدمات به شما عزیزان را در تهران خواهد داشت.

انجام رگلاژ درب خودرو برای رفع گیر قفل درب

2 دیدگاه در “انجام رگلاژ درب خودرو برای رفع گیر قفل درب

  • شهریور 7, 1401 at 5:46 ب.ظ
    Permalink

    اقا عالی بود دمتون گرام من خودام فنی هستم ولی این توضیح که شما دادید خیلی خیلی کمکم کرد مرسی فقط درمورده این قژعه که بین دو لولان هستش که بهش میگند ترمز گیره درب توضیح ندادید چیکارش کنیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *