معرفی انواع دستگیره

دستگیره در یکی از پرکاربردترین اشیاء در خانه است که ما روزانه بارها از آن ها استفاده می کنیم. دستگیره ها یکی از اصلی ترین یراق آلات ساختمانی به حساب می آیند. دستگیره های موجود در بازار اغلب از جنس زاماک، آهن یا آلومنیوم هستند که در پایان روی آن ها روکشی به روش الکترولیز آبکاری شده است.

دستگیره های درهای ساختمانی بیشتر با آب فلزات نیکل ،کرم ،مس و آلومینیوم آبکاری شده و یا به صورت کائوچویی و سنگی تولید می شوند. بعضی دیگر از دستگیره های ساختمانی نیز به به وسیله ریخته گری و یا به شیوه پرسی ساخته می شوند. اخیرا برای تزئین و زیباسازی دستگیره ها از سنگهای معدنی و سرامیک نیز استفاده می کنند.

دستگیره ها در رنگ های طلایی، کروم، زیتونی ، کافه ای و … در بازار عرضه می شوند. دستگیره های با کیفیت با گذر زمان همچنان شفاف بوده و رنگ اولیه خود را حفظ می کنند.  

یکی از نکاتی که هنگام خرید دستگیره باید به آن دقت کرد وزن آن است. هر چه دستگیره سنگینتر باشد آلیاژ به کار رفته در آن با کیفیت تر بوده و در نتیجه مقاومت و ماندگاری بهتر و طولانی تری خواهد داشت.

نکته دیگری که در هنگام خرید دستگیره باید به آن دقت داشته باشید طرح و رنگ دستگیره است. طرح و رنگ دستگیره باید با طرح و رنگ درب ها، دکوراسیون داخلی و دیگر دستگیره های لوازم دکوری تناسب داشته باشد. بنابراین هنگام انتخاب دستگیره باید به زیبایی و کیفیت آن توجه کرد.

دستگیره ها از نظر شکل به دو دسته دستگیره پلاک یا یک تکه و دستگیره روزت یا دوتکه تقسیم می شوند. دستگیره ها کاربردهای مختلف دارند و هر کدام متناسب با کاربرد و محل نصبشان ساختار خاص خود را دارند. به طور کلی دستگیره های روزت و پلاک به ۴ دسته تقسیم می شوند.

⚪️دستگیره کلیدی

یکی از پرکاربردترین انواع دستگیره ها می باشد. دستگیره اتاق خواب از انواع دستگیره های کلیدی است که برای نصب روی دیگر درهای خانه نیز مناسب هستند. برای اتاق خواب ها می توان دستگیره کلیدی یا سوئیچی نصب نمود اما نصب دستگیره های کلیدی مرسوم تر است. دستگیره های کلیدی از نظر رنگ، مدل، قیمت و ظاهر بسیار متنوع اند. قیمت این نوع دستگیره به صورت حدودی از 100 هزار تومان به بالا بسته به جنس آن متفاوت است.

⚪️دستگیره سوئیچی

این دستگیره ها اغلب برای نصب روی در دفتر اداری، اتاق و… کاربرد دارند. دستگیره های سوئیچی نیز تنوع خوبی دارند. برای نصب دستگیره های سوئیچی باید سیلندر و قفل درب نیز تهیه شده باشد. مدل سیلندر باید متناسب با دستگیره و قفل باشد. قیمت این نوع دستگیره به صورت حدودی از 80 هزار تومان به بالا بسته به جنس آن متفاوت است.

⚪️دستگیره سرویس بهداشتی و حمام

دسته سوم دستگیره هایی هستند که معمولا برای در سرویس بهداشتی و حمام نصب می شوند. این دستگیره ها از بیرون قابل قفل شدن نیستند اما از داخل به وسیله اهرم باز و بسته می شوند. این دستگیره ها برخلاف دو دسته قبل از بیرون نیز قابل باز شدن هستند. مثلا در صورت گیر کردن کودک در دستشویی می توان در را به وسیله یک پیچ گوشتی از بیرون باز کرد.قیمت این نوع دستگیره به صورت حدودی از 120 هزار تومان به بالا بسته به جنس آن متفاوت است.

⚪️دستگیره در ورودی

دستگیره های مخصوص درهای ورودی ایمنی بیشتری نسبت به دیگر دستگیره ها دارند و نقش بسیار مهمی در طراحی داخلی و دکوراسیون دارند. این دستگیره ها از داخل به زبانه قفل متصلند و به صورت یک طرفه ثابت شده اند.

می توان مغزی و سیلندر را روی دستگیره درهای ورودی نصب کرد. این دستگیره ها از یک طرف عمل می کنند در حالی که دستگیره های داخلی ساختمان به صورت دو طرفه هستند. برای انتخاب دستگیره ورودی مناسب در منزل، به جهت باز شدن در ساختمان توجه کنید. دستگیره ورودی برای در های راست باز شو و چپ باز شو با هم متفاوتند.

انواع دیگری نیز از دستگیره ها در بازار موجود است.قیمت این نوع دستگیره به صورت حدودی از 100 هزار تومان به بالا بسته به جنس آن متفاوت است.

⚪️دستگیره در جالباسی و قفسه

این دستگیره ها اغلب فلزی، چوبی، کائوچو و یا سنگی هستند. طرح های متنوعی از این نوع دستگیره ها در بازار عرضه می شود.قیمت این نوع دستگیره به صورت حدودی از 15هزار تومان به بالا بسته به جنس آن متفاوت است.

⚪️دستگیره در کشو یا جعبه

این دستگیره ها علاوه بر باز و بسته کردن در کشو و جعبه، جنبه تزئینی نیز دارند. تناسب طرح، رنگ و ظاهر این دستگیره ها با سایر لوازم دکوراسیون زیبایی فضای خانه را بیشتر خواهد کرد. دستگیره های در کشو تنوع زیادی دارند مانند دستگیره های آویز، متحرک و روی کار ثابت . قیمت این نوع دستگیره به صورت حدودی از20 هزار تومان به بالا بسته به جنس آن متفاوت است.

⚪️دستگیره در ریلی و کشویی

نصب درست این دستگیره ها از حساسیت بالایی برخوردار بسیار مهم است. این دستگیره ها باید به گونه ای روی در نصب شوند که برای حرکت کشویی درها به طرفین و پشت هم مشکلی ایجاد نکنند. این دستگیره ها باید هم سطح با روی کار نصب شوند.قیمت این نوع دستگیره به صورت حدودی از 30 هزار تومان به بالا بسته به جنس آن متفاوت است.

معرفی انواع دستگیره

2 دیدگاه در “معرفی انواع دستگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *