دلایل استارت نخوردن خودرو

دلایل بسیاری باعث استارت نخوردن خودرو می شوند که خالی شدن باتری، خرابی دینام، مشکلات فیوز و تسمه تایم از جمله این علت ها است. اگر خودروی شما استارت نمی خورد بهتر است قبل از تماس با کارشناسان و خودروهای یدک کش، علل آن را بررسی کنید. معمولا اولین چیزی که برای حل این مشکل بررسی می شود، باتری است که اگر خراب یا تمام شده باشد منجر به استارت نخوردن خودرو می شود. اگر دینام نیز که وظیفه شارژ کردن باتری را بر عهده دارد خراب شود، باتری شارژ نشده و خودرو استارت نمی خورد. حتما قبل از چک کردن باتری از پر بودن باک بنزین اطمینان حاصل کنید، زیرا باک خالی و نداشتن بنزین نیز یکی از عوامل اولیه استارت نخوردن خودرو است. سیستم جرقه زنی نیز عامل دیگری است که وظیفه آن راه اندازی موتور است و خرابی آن سبب استارت نخوردن می شود.

استارت نخوردن خودرو

نحوه عملکرد استارت خودرو چگونه است؟

آشنایی با ساختار و نحوه عملکرد استارت خودرو به علل کار نکردن آن کمک می کند. استارت خودرو یک موتور الکترونیکی کوچک و پرقدرت دارد که دنده استارت را می چرخاند. برای خودروهایی که سوئیچ آن ها دکمه ای نیست و با کلید روشن می شوند، هنگامی که سوئیچ چرخانده می شود این نیرو به استارت منتقل شده و دنده استارت با موتور درگیر و خودرو روشن می شود. برای خودروهایی که با فشار دکمه روشن می شوند و همچنین استارت های کلیدی، با استارت زدن ولتاژ باتری به سیم پیچ احتراق فعال می شود و در موتور جرقه ایجاد می کند. این جرقه از سیم پیچ ها به شمع خودرو منتقل شده و باعث اشتعال بنزین و روشن شدن خودرو می شود.

گروه کلیدسازی شبانه روزی تهران کلید با کارشناسان مجرب خود در زمینه ساخت و تعمیر انواع سوئیچ خودرو در خدمات مشتریان گرامی می باشد. در صورتی که استارت خودروی شما مشکل داشت می توانید در هر زمان از شبانه روز و در هر منطقه از تهران تماس بگیرید و کارشناسان را در اسرع وقت در محل خود داشته باشید.

علل استارت نخوردن خودرو چیست؟

برای اینکه بتوانیم علت استارت نخوردن خودرو را بررسی کنیم نیاز است که مشکلات رایج که مربوط به استارت خودرو است بررسی کنیم و قطعاتی که به این بخش از خودرو مربوط هستند را بازبینی کنیم. در این بخش علل اصلی استارت نخوردن خودرو و راهکارهایی برای رفع این مشکل را بررسی می کنیم.

باتری خراب شده است

نیرویی که باعث راه اندازی خودرو می شود از باتری گرفته می شود. این قطعه نقش مهمی را در خودرو ایفا می کند و اگر باتری تمام و یا خراب باشد، خودرو استارت نمی خورد. ضعیف شدن باتری نیز عملکرد خودرو را مختل کرده و سبب استارت نخوردن می شود.

از کجا بفهمیم باتری ماشین خراب است؟

  • در هنگام استارت زدن صدای اولیه چرخش موتور را نمی شنوید.
  • چراغ های پشت آمپر روشن نمی شوند.
  • خودروی شما در فصل سرما روشن نمی شود.
  • چراغ های جلوی خودرو روشن نشده و یا سوسو می زنند.
  • علامت باتری پشت آمپر نمایان شده است.


اتصال باتری مشکل دارد

این امکان وجود دارد که کابل های باتری شل و یا پاره شده باشند. همچنین خوردگی ترمینال باتری نیز باعث می شود جریان برق قطع شود و خودرو استارت نخورد. در این حالت چراغ های پشت آمپر روشن شده ولی ماشین استارت نمی خورد. برای اطمینان از این مسئله ابتدا باید ماشین را خاموش کنید و به سراغ باتری بروید. اگر اتصالات کابل باتری را چرخاندید و شل بود باید آن ها را سفت کنید و اگر شل نبود ممکن است پاره یا کثیف شده و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. بهتر است کار تعمیر کابل ها به یک تعمیرکار سپرده شود تا باتری دچار آسیب نشود.

دینام خراب شده است

اگر از سالم بودن باتری خودرو و کابل ها اطمینان حاصل کردید، ممکن است دینام خراب شده باشد. این قطعه که وظیفه رساندن برق به خودرو را دارد در صورت خرابی، باتری را شارژ نمی کند و باعث استارت نخوردن خودرو می شود. برای تست کردن خرابی دینام در خودروهایی مانند پراید، پژو و سمند ممکن است چراغ های داخلی کم نور شده و یا نماد باتری و چراغ چک روشن شوند. اگر دینام با تسمه درگیر شده باشد بوی سوختگی احساس می کنید. خرابی دینام به باتری خودرو آسیب وارد می کند و بهتر است هرچه زودتر تعمیر یا تعویض شود.

فیوز سوخته است

فیوزها که وظیفه محافظت از سیم کشی برق خودرو را دارند، ممکن است خراب شده یا سوخته باشند. برای تامین جرقه و احتراق نیاز به جریان برق داریم که در صورت سوختن فیوز جریان برق به رله استارت نمی رسد. معمولا عیب یابی فیوزها توسط تعمیرکاران انجام می شود و اگر شما دانش کافی در این مورد دارید می توانید جعبه فیوز را پیدا کنید و فیوزها را از نظر سالم بودن چک کنید.

دنده خلاص یا در حالت پارک نیست

هنگامی که ماشین در دنده باشد روشن نمی شود. مطمئن شوید که دنده را در حالت پارک قرار داده اید و یا دنده را خلاص کنید و استارت بزنید. در خودروهای با گیربکس دستی پدال کلاچ و در خوردوهای اتوماتیک پدال ترمز را فشار داده و دوباره امتحان کنید. در صورتی که ایراد آن برطرف نشد سایر راه ها را امتحان کنید و در آخر اگر نتوانستید استارت بزنید نیاز به کمک گرفتن از یک تعمیرکار دارید.

سیستم ایمنی خودرو فعال است

این سیستم که باعث قفل شدن فرمان خودرو می شود، جلوی هرگونه حرکت تصادفی را می گیرد. برای حل این مشکل کافی است که در هنگام چرخاندن سوئیچ، فرمان را به راست و چپ حرکت دهید تا قفل آن باز شود.

سوئیچ استارت ایراد دارد

انتقال برق به باتری را سوئیچ استارت انجام می دهد که با خراب شدن آن برق به موتور استارت نمی رسد و احتراق صورت نگرفته و در نتیجه خودرو استارت نمی خورد. از علائمی که می توان به خرابی سوئیچ استارت پی برد این است که خودرو با چرخاندن سوئیچ روشن نشده و یا سوئیچ خودرو نمی چرخد. از دیگر علائم این است که صدایی از موتور شنیده نمی شود و یا چراغ های پشت آمپر سوسو می زنند. اگر باتری و دینام را چک کردید و از خرابی سوئیچ استارت اطمینان پیدا کردید باید از تعمیرکار برای تعویض آن کمک بگیرید.

شمع خودرو خراب شده است

برای اینکه در خودرو احتراق انجام شده و روشن شود نیاز به نسبت هوا به سوخت و جرقه الکترونیکی دارد. یکی از علل شایع استارت نخوردن خودرو خرابی شمع است که سبب جلوگیری از احتراق می شود. پیدا کردن علایم خرابی شمع برای افرادی که تعمیرکار نیستند و تخصص کافی در زمینه خودرو ندارند کمی دشوار است ولی ممکن است با برخی علائم روبرو شوید که به شما در تشخیص خرابی شمع ها کمک کند. یکی از این موارد مصرف سوخت بالا است. مسائلی که به شتاب خوردو و خاموش شدن ناگهانی موتور مربوط می شوند نیز از این علل هستند. همچنین در سرعت پایین ممکن است صدایی خشن از موتور خودرو به گوش شما برسد.
درپوش توزیع‌کننده یا روتور که مسئول تنظیم برق به شمع هایی است که بنزین را می سوزانند نیز ممکن است شکسته باشد. روتور نیز جریان ولتاژ بالا را از سیم‌پیچ احتراق به شمع‌ها منتقل می‌کند. این امکان وجود دارد که این درپوش ها شل شده باشند و یا روتور به درستی کار نکند. معمولا تعمیرکاران حرفه ای می توانند به راحتی این مشکلات را تشخیص دهند و اقدام به تعویض درپوش یا روتور کنند.

استارت نخوردن خودرو

تسمه تایم خراب شده است

تسمه تایم که یک نوار لاستیکی است و بادامک و میل لنگ خودرو را در زمان مناسب می چرخاند، باید در زمان مناسب تعویض شود و اگر خراب شود سبب استارت نخوردن خودرو می شود. خرابی یا پاره شدن تسمه تایم خیلی شایع نیست زیرا در زمان مناسب تعویض می شود ولی اگر صدای درگیر شدن موتور استارت یا تیک تاک از زیر کاپوت می شنوید ممکن است مشکل از تسمه تایم باشد. اگر تسمه تایم پاره شود به موتور آسیب وارد می شود، پس برای رفع مشکل باید حتما اقدام به تعویض آن توسط تعمیرکار کنید.

فیلتر سوخت مسدود شده است

فیلترهای سوخت از ورود آلاینده ها و ذرات زنگ زدگی و سایر آلودگی ها به داخل موتور جلوگیری می کنند و بنزین تمیز را از مخزن گاز به انژکتور سوخت می رسانند. درصد گرفتگی فیلتر سوخت بسیار بالاست و مسدود شدن کامل آن یکی از علل استارت نخوردن خودرو است. اگر این گرفتگی صورت بگیرد سوخت کافی به موتور نمی رسد و به دلیل کاهش فشار سوخت، احتراق صورت نمی گیرد. استفاده از بنزین با کیفیت بالا باعث می شود این گرفتگی ها کمتر صورت گیرد و نیاز است هر چند وقت یکبار این فیلترها تعویض شوند. اگر خودروی شما به دلیل مسدود شدن فیلتر سوخت روشن نمی شود با تعویض آن به راحتی می توانید مشکل را برطرف کنید.

استارت نخوردن خودرو

نتیجه گیری
استارت نخوردن خودرو می تواند علل متفاوتی داشته باشد که گاهی اوقات برخی علایم شبیه به هم هستند و کار تشخیص مشکل اصلی را دشوار می کنند. خرابی باتری و دینام، مشکلات مربوط به شمع خودرو و تسمه تایم و همچنین سوختن فیوز و ایرادات سوئیچ می توانند از علایم استارت نخوردن خودرو باشند. جهت رفع مشکل، قسمت هایی که نیاز به تخصص ندارند را چک کنید و در صورت پیدا نکردن ایراد از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید که در کمترین زمان قطعه خراب را پیدا کرده و با تعمیر یا تعویض آن، مشکل شما را حل می کنند.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

گم شدن سوئیچ خودرو

دلایل استارت نخوردن خودرو

1 دیدگاه در “دلایل استارت نخوردن خودرو

  • مهر 27, 1402 at 8:41 ب.ظ
    Permalink

    سلام پراید۹۲ هس قفل مرکزی فقط طرف راننده باز بست میشه اون ۳تا در کارنمیکنه لطفا راهنمایی کنید رله عوض کردم درس نشده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *